Brussel wil toegang tot digitale patiëntendossiers in de hele EU: ‘Die wappies toch, krijgen ze weer gelijk’

• woensdag 4 mei 2022
  • Categorie:
  •  Columnist Marianne Zwagerman reageert: “Ja, die zagen we aankomen hè.”

Robin de Boer 5-4-2022

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 01:49

De Europese Commissie wil de gezondheidszorg verder digitaliseren en stelt voor dat er een EU-breed digitaal patiëntendossier komt. Dat moet het voor burgers ‘makkelijker maken’ om in een ander EU-land te worden geholpen bij bijvoorbeeld ziekte. Burgers kunnen ‘zelf bepalen’ wie de gegevens mag inzien.

De Commissie zegt verder dat een dergelijk dossier ‘makkelijk is’ voor onderzoekers. Het zou ‘handig’ zijn bij de aanpak van een pandemie.

“Het systeem zal zorgen dat burgers zich veiliger voelen,” beweerde Eurocommissaris Stella Kyriakides voor Volksgezondheid. Er moeten twee gescheiden databeheersystemen komen, één voor wetenschappers en één voor burgers, die alle informatie uit de 27 EU-landen met elkaar verbinden.

De trein dondert gewoon verder

Voor velen komt het voorstel niet als een verrassing. “Told you!” zegt journalist Arno Wellens. “Alle mensen die mij ooit bekritiseerden zijn de wappies.” De Telegraaf schrijft in een hoofdredactioneel commentaar dat ‘Brussels megalomane plan met medische data van burgers snel van tafel moet’.

“De trein dondert gewoon verder,” constateert gezondheidswetenschapper Yvonne Simons. “Die wappies toch. Krijgen ze weer gelijk.”

Hoe verrassend

Columnist Marianne Zwagerman reageert: “Ja, die zagen we aankomen hè.” Eerder schreef ze: “Kuipers voert braaf uit wat Rutte al in 2014 beloofde in de EU. We moeten naar een digitale identiteit die de EU controle over ons leven geeft. Corona is een geschenk uit de hemel voor de EU.”

“Hoe verrassend. Uw ‘gezondheidsgegevens’ EU-breed beschikbaar, voor uw eigen bestwil en gemak natuurlijk,” twittert journalist Annelies Strikkers.