Wie wil met wie? Formatie Hollands Kroon gaat een nieuwe fase in met gesprekken over de inhoud

• maandag 11 april 2022
  • Categorie: , , ,

• HOLLANDS KROON
    -  ANNA PAULOWNA

De verkennende gesprekken over de vorming van een nieuwe coalitie in Hollands Kroon zijn achter de rug. Vanaf donderdag 14 april wordt er met alle partijen gesproken over inhoudelijke zaken, aldus Alexander Bügel die namens Onafhankelijk Hollands Kroon de leiding over de gesprekken heeft.

Winnie van Galen 11-4-2022

Tijdens de tweede ronde van de formatie, die duurt tot 20 april, moeten er spijkers met koppen worden geslagen. In die zin dat helder wordt welke perspectieven er zijn voor de vorming van een nieuwe coalitie, met welke partijen Onafhankelijk Hollands Kroon verder zou willen. In een openbare bijeenkomst zal Bügel de gemaakte keuze vervolgens duiden.

Zover is het nog niet, eerst moet de komende weken duidelijk worden op welke inhoudelijke gronden partijen bereid zijn met elkaar door een deur te gaan, zegt hij. ,,Als je de verkiezingsprogramma’s naast elkaar legt, dan zie je dat partijen voor negentig tot 95 procent hetzelfde voorstaan. Alleen de weg er naar toe kan anders zijn, de een brengt meer nuances aan dan de ander. En belangrijk voor ons is dat we met alle partijen de komende vier jaar een goede relatie nastreven.’’

Op de vraag of Bügel een tip van de sluier kan oplichten en wil aangeven welke zaken voor hem in de besprekingen essentieel zijn, geeft hij aan dat die tijd nog niet rijp is. ,,Een broedende kip moet je niet storen.’’

Bij de gemeenteraadsverkiezingen vorige maand werd Onafhankelijk Hollands Kroon met acht van de 29 te verdelen raadszetels de grootste partij. Daarmee werd OHK de grote winnaar van de verkiezingen.

Noordhollands Dagblad

Neem van mij aan dat OHK geen kans krijgt, de VVD, CDA en nog wat van dat ongeregeld zullen wel een coalitie sluiten, zo gaat het in Den Haag immers ook?

Het signaal van de kiezer is duidelijk. Helaas is de kiezer slechts een instrument om het systeem in stand te houden. Of OHK uberhaupt slaagt om een coalitie te vormen is de vraag. Vanuit de landelijke politieke verenigingen is er immers ingezet op schaalvergroting van gemeenten om al die lastige lokale/ regionale politieke verenigingen de nek om te draaien. En dan worden ze nu hier weer geconfronteerd met een regionale politieke vereniging die geen deel uitmaakt van de gevestigde politieke Haagse orde. Die orde heeft niets met mensen en ook het midden- en kleinbedrijf interesseert ze bitter weinig. Globalisering en het volledig controleren en beheersen van de mensheid hebben ze omarmd via private organisaties zoals het WEF, WHO, IMF, wereldbank, etc. Als je daadwerkelijk nog een toekomst wenst, ook voor je kinderen en kleinkinderen kan je beter de focus leggen op emigratie naar landen waar een sterk anti nieuwe multilaterale wereldorde visie wordt ondersteund.

Anoniem 3, aan welke landen moet ik dan denken?