Paus bekritiseert hypocrisie kerk (AD 4 april), 06-04-2022

• woensdag 6 april 2022
  • Hiermee slaat hij met een voorhamer recht op een buitenproportioneel grote roestige spijker.

6-4-2022

Want er is heel veel goed mis, al bijna 2 millennia lang. De kerk is vanaf het begin (dus ergens na Christus in Rome) principieel hypocriet geweest. De kerk met allerhande dogma’s stond niet voor vrede en liefde, maar voor macht, onderdrukking en angst (dreigen met het eeuwige hellevuur).

Namens de kerk zijn er miljoenen niet al te prettig gestorven. Alle kritische mensen kregen met de clerus (priesterklasse) te maken. De kruistochten waren rooftochten, die gepaard gingen met de pogingen moslims, arabieren, moren of andere onkristelijk gespuis op grote schaal af te maken.

In Europa werden natuurgenezers als heksen verbrand, moesten afvalligen na een gruwelijke marteling boete doen en alsnog toegeven fout te zijn geweest, waarna radbraken, geselen, onthoofden of de strop het einde inleidde. Op grote schaal werd de inquisitie ingezet, die vanuit Spanje heel Europa eeuwenlang heeft geteisterd. Hele geloofsorders, waaronder Tempeliers en Hugenoten werden opgejaagd, verdreven of vernietigd. Heden ten dage zijn er nog steeds Roomse hoogwaardigheidsbekleders die terug verlangen naar de inquisitie.

Tevens hebben vele ‘zondaars’ door de eeuwen heen vergiffenis gekregen tegen aanzienlijke offers, de zogenaamde aflaten. Het is ooit zo krankzinnig geweest dat aflaten op voor konden worden gekocht voor de wellicht nog eens te begane zonden. De kerk had geld nodig en dat hebben ze in ruime mate binnengeharkt.

Verder hebben diverse pausen gewapende conflicten ingezegend, tot complete oorlogen aan toe. Een aantal jaren geleden werden de wedstrijdballen van de voetbalclub RKC (ja echt: Rooms Katholieke Club) ingezegend door een plaatselijke malloot, om zo degradatie te voorkomen. (gelukkig was dit niet succesvol)

Mensen die uit willen treden, wordt dit niet gemakkelijk gemaakt. Tot voor kort kwam de pastoor langs wanneer een devoot stel slechts twee á drie kinderen had. Meer kinderen was toch wel wenselijk voor de katholieke kerk. Zeker met de kennis van nu, waarbij we weten dat zeer regelmatig kinderen werden, en nog steeds worden misbruikt en gedood, ook door nonnen.

“Mensen doen alsof ze zo goed en fatsoenlijk zijn en maken zich alleen druk over de fouten van anderen in plaats van over hun eigen fouten,” aldus de paus. Hier is het noodzakelijk de één van de ander te onderscheiden. Uit eerbied voor goede gelovigen, die niet onder de slechten geschaard dienen te worden, wil ik drie keer twee soorten benoemen: de kristenen en de Christenen, evenals snoden en Joden, maar ook mislims en Moslims. Van hen met een hoofdletter zijn er helaas veel te weinig. Hierbij beledig ik niemand. Voelt men zich wel aangepakt, dan betreft dit de nepgelovigen met een kleine letter. Ik roep dan ook veel gelovigen op om af en toe eens wat vaker in de ethische spiegel te kijken.

En de paus zelf dan? Als hij echt zo’n goede zielenhoeder was, zou hij dan nu niet een pastor in de sloppenwijken van Buenos Aires moeten zijn in plaats van opperhoeder met vele miljarden aan goud in de kluizen van het Vaticaan? Goud dat heel goed ver van de heilige stoel besteed zou kunnen worden?

En hoe zit het dan met de politiek? Zijn de leden en de stemmers op geloofspartijen het allemaal met elkaar eens? Kunnen Christenen en kristenen samen door één deur? Er zijn veel rijke en veel arme geloofsgenoten. De een is sociaal, de ander oer conservatief, de een is pacifist, terwijl er veel ‘gelovige’ houwdegens rondlopen. Allemaal verzameld in één partij. Wat betreft dat laatste verschil zou dit eigenlijk niet voor moeten komen. Was Jezus ooit niet een pacifist die zwaarden wilde omsmeden tot ploegen, die zijn linker wang toekeerde, nadat hij een klap op zijn rechter had gehad?

Politiek gezien zouden geloofspartijen niet in de Kamer toegelaten dienen te worden. Want wie vertegenwoordigen de Kamerleden van het CDA, van de CU, de SGP, maar ook van Denk dan precies? De hoofdletters of juist de hypocriete leden? De militanten of de vredelievenden? De pro- of de anti EU denkers? Zeg het maar. Juist ook om deze dilemma’s op te lossen zouden de doelstellingen van AS een uitkomst kunnen bieden, zeker ook als we naar de grondwet kijken waarin vermeld staat dat Nederland een seculiere natie is, waarin kerk en staat gescheiden dienen te zijn.

Rients HofstraPluchen Revolutie