Belofte Timmermans verbroken: volledige bomen gebruikt voor stook biomassa

• woensdag 6 april 2022
  • Categorie: , ,
  • De EU-belofte dat de productie van biomassa alleen zou bestaan uit houtafval en twijgjes blijkt niet te worden nageleefd. Voor biomassa wordt wel degelijk gebruik gemaakt van hele bomen, dat blijkt uit een inventarisatie van Forest Defenders Alliance.

6-4-2022 NieuwRechts

Begin maart gaf Eurocommissaris Frans Timmermans nog aan dat hij wilde voorkomen dat gehele stukken bos worden gekapt voor de biomassa. Timmermans gaf aan dat de EU er alles aan deed om te zorgen dat er alleen houtafval en twijgjes werden gebruikt voor biomassa. Echter blijkt dit niet te kloppen, de organisatie Forest Defenders Alliance is bij een inventarisatie erachter gekomen dat hele bomen worden opgeofferd voor de productie van biomassa.

"Het bewijs suggereert dat complete bomen worden gebruikt voor energie, terwijl wetenschappers juist waarschuwen dat dit leidt tot meer CO2-uitstoot en bossen beschadigt", vertelt mede-auteur Luke Chamberlain aan de Telegraaf.

De Nederlandse activist Fenna Swart klaagt al langer dat het verhaal over biomassa niet klopt: "Het biomassaverhaal rammelt aan alle kanten. Het is niet eerlijk, niet duurzaam, laat staan hernieuwbaar. De simpele realiteit luidt: we kunnen de uitstoot van broeikasgassen niet verminderen als we op grote schaal bossen blijven kappen aangejaagd door miljardensubsidies. Er zijn niet genoeg zaagresten, waardoor de helft van de in de EU verbrande biomassa nu rechtstreeks uit de bossen komt."

Woensdag is zij met mede-activisten aan het demonstreren tegen het beleid van Frans Timmermans.

Ook JA21 is kritisch op de houtstook. Volgens de partij is biomassa alleen schoon op papier en toont het de 'totale waanzin van het klimaatbeleid' aan.