‘Wij hebben nazi’s getraind in Oekraïne’: Oud-wapeninspecteur VN doet boekje open

• woensdag 16 maart 2022
  • Categorie: , ,
  •  “Wij hebben nazi’s getraind.”

Robin de Boer 16-3-2022

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 02:19

De Verenigde Staten en Europese Unie hebben in 2014 nationalistische Oekraïense troepen uit Lviv gemobiliseerd. Daar zaten ook neonazi’s tussen, zei Scott Ritter, die als inlichtingenofficier bij de Amerikaanse marine werkte en van 1991 tot 1998 wapeninspecteur van de VN was, in gesprek met de Britse politicus George Galloway.

Die Oekraïense neonazi’s aanbidden nazi-collaborateur Stepan Bandera en zijn beweging, een leider van de nationalistische Oekraïense beweging rondom de Tweede Wereldoorlog. Ze hebben het Maidanplein in Kiev bezet en de democratisch gekozen president van Oekraïne op gewelddadige wijze afgezet. Vervolgens grepen ze in feite de macht, legde Ritter uit.

(Video verwijderd? Klik hier...)

Ophangen

Toen Porosjenko, de voorganger van Zelenski, in 2014 en 2015 met Duitsland en Frankrijk onderhandelde over de Minsk-akkoorden, was hij bereid om Donetsk en Loehansk aan te wijzen als autonoom gebied. De neonazi’s zeiden dat ze hem zouden vermoorden als hij dat zou doen, aldus Ritter.

Vervolgens kwam Zelenski aan de macht. Toen hij het Azovbataljon, dat deels bestaat uit neonazi’s, opdracht gaf om te ontwapenen, lachten ze hem vierkant uit. Hij zei: ‘Ik ben de president van Oekraïne’ en zij zeiden: ‘Hou je mond of je krijgt een klap voor je kop’. Hij kreeg ook te horen dat ze hem zouden ophangen als hij zijn handtekening onder de akkoorden zou zetten, onthulde de oud-inlichtingenofficier.

Grootste schande

“Zoveel macht hebben ze,” benadrukte Ritter, die toevoegde dat deze mensen gearresteerd of neergeschoten zouden moeten zijn. “In plaats daarvan werden ze opgenomen in het leger. Nu zitten de neonazi’s overal.”

De grootste schande is dat Britse, Amerikaanse en Canadese troepen naar Oekraïne zijn gegaan om dat leger te trainen en NAVO-tactieken te leren. Op foto’s is te zien dat ze het Azovbataljon trainen. “Wij hebben nazi’s getraind.”

Ritter wijst er in het interview ook op dat Oekraïne in tegenstelling tot Irak wel beschikt over massavernietigingswapens.