Wat de media je niet vertellen over Oekraïne: ‘Zwijgen is voor mij geen optie meer’

• zaterdag 5 maart 2022
  • Categorie: , ,
  • Er is eigenlijk maar één narratief, één scenario: sancties opleggen aan Poetin en wapens sturen naar Oekraïne.
    4-3-2022

De-escalatie lijkt geen optie meer te zijn, zegt jurist en filosoof Raisa Blommestijn.

“Iedereen die een ietwat afwijkend of genuanceerd standpunt inneemt omtrent de oorlog tussen Rusland en Oekraïne is een ‘Poetinhoer’ of ‘landverrader’ en Russische sporters, dirigenten of kunstwerken worden gecanceld. De massapsychose is weer compleet,” twittert Blommestijn.

Dat terwijl er ook veel mensen zijn die een ander geluid laten horen. In een Facebookbericht dat circuleert, schrijft Natascha Janssen dat haar familie een mix is van Russen en Oekraïners. “Ik voel mij hierom geroepen mijn visie op de ontwikkelingen in Oekraïne te geven,” schrijft ze.

Waar was iedereen?

Janssen vraagt zich af waarom iedereen in Nederland zich nu pas uitspreekt tegen het voeren van oorlog. “Waarom zweeg iedereen toen acht jaar geleden die oorlog begon? Waarom zweeg iedereen bij het afslachten van duizenden burgers in Oekraïne? Waarom zweeg iedereen bij het niet naleven van de akkoorden van Minsk door Oekraïne, dat nu het woord rechtsorde gebruikt? Waar was iedereen toen 52 mensen in Odessa levend verbrand werden? Waar was iedereen toen in 2014 een gekozen regering in een groot Europees land werd afgezet en een stel neonazi’s de macht greep?”

“En tot slot: waar was iedereen toen grote delen van dit prachtige land, ooit de graanschuur van Europa, voor een appel en een ei werden verkocht aan banken en investeerders ten behoeve van exploitatie voor genetische manipulaties van Monsanto en de wreedste bio-industrie van Europa?” vraagt ze.

Eenzijdig beeldRusland

Janssen wijst erop dat de Oekraïense bevolking al acht jaar in oorlog leeft en dat er al honderdduizenden Oekraïners zijn gevlucht naar Rusland, ook familieleden van haar.

“Natuurlijk weet ik dat de meeste Nederlanders geen idee hebben van deze kant van het verhaal omdat onze nieuwsvoorziening een eenzijdig beeld geeft van de situatie. Ik verschaf nu die informatie van de andere kant. Doe ermee wat je wilt, maar zwijgen is voor mij geen optie meer.”

De Nederlanders zijn onder het dictatoriale bewind van Rutte inmiddels zo gehersenspoeld dat ze niet eens meer weten wat goed of slecht is.
    6 Jaar geleden was 2/3 van de bevolking nog tegen het associatieverdrag met het in en in corrupte land Oekraïne en nu wordt iedereen die een afwijkende mening heeft over hoe goed Oekraïne is, verketterd. Russische mensen in Nederland en over de hele wereld, worden bedreigd en mishandeld en gediscrimineerd. Zelfs sporters worden gediscrimineerd terwijl ons altijd is voorgehouden dat politiek en sport gescheiden moeten blijven. Tegenwoordig is dat met elkaar verweven. Stelt u zich eens voor dat we iedere kleurling verantwoordelijk houden voor de moordpartijen in Zuid Afrika door zwarten op blanken. Er komen duizenden blanke boeren om en we lezen en horen er niet eens over, het zou te gek voor woorden zijn maar waarom dan wel met volkomen onschuldige Russische mensen?

Henry zei

Ik ken het artikel maar het schijnt een gedeeld artikel te zijn en de oorspronkelijke auteur zou Irene Hadjidakis zijn. De inhoud klopt zeker wel en heeft dezelfde feiten in zich. Inmiddels is het artikel verwijderd van Facebook. Blijkbaar gedoogd men geen kritiek op de VS, de EU en de Nato. Ik keur zeker af wat Rusland nu aan het doen is maar in mijn opinie zijn deze genoemde partijen de werkelijke schuldigen in deze hele toestand. Ook Oekraïne was in het verleden niet zo fris.