Minister Kuipers informeert zich over miljardeninvestering nieuwe Pallas-reactor

• woensdag 30 maart 2022
  • Categorie: , ,
  • PETTEN

Gaat het Rijk meer dan een miljard investeren in een nieuwe reactor voor medische isotopen in Petten?

Ivo Laan 30-3-2022

Om zich te informeren over de nieuwe Pallas-reactor heeft minister Kuipers (volksgezondheid) woensdag een bezoek gebracht aan de Hoge Flux reactor van NRG in Petten.

Hij sprak daar met medisch deskundigen en met de directie van NRG over de plannen voor de nieuwbouw van de nieuwe Pallasreactor. Die is volgens eigenaar NRG van belang voor de medische sector. Met de isotopen worden (kanker)patiƫnten gediagnosticeerd en behandeld.

De minister liet zich bijpraten over de nieuwe behandelmethodes die ontwikkeld worden op het gebied van nucleaire geneeskunde en de vorderingen van de nieuwe Pallas-reactor. Dat gaat niet van een leien dakje. Het project staat in de koelkast nadat private investeerders afhaakten en de kosten voor de nieuwbouw volledig door Nederland moeten worden opgehoest of in samenwerking met Europa. Alles bij elkaar leidt dat tot een investering voor het Rijk van tussen de 1,4 en twee miljard euro, zo becijferde de vorige minister Tamara van Ark. Het nieuwe kabinet moet nog een besluit nemen over de investering. Dat gebeurt naar verwachting nog dit voorjaar.

Voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Nucleaire Geneeskunde Andor Glaudemans onderstreepte bij het bezoek van de minister het belang van nucleaire medicijnen voor patiĆ«nten. ,,We zijn voor een groot deel afhankelijk van een kernreactor’’, zei Glaudemans. Ondertussen kijkt het Rijk ook naar een ander initiatief van Shine dat claimt een alternatief te zijn voor de productie van isotopen, maar dan zonder kernreactor.

Noordhollands Dagblad