Willem Engel op vrije voeten - mag niets op social media plaatsen

• woensdag 30 maart 2022
  • Categorie: , ,
  •  Viruswaarheid-voorman Willem Engel komt vrij. Hij mag voorlopig geen berichten op social media plaatsen. Dat heeft de rechtbank in Rotterdam besloten. Hij wordt verdacht van opruiing. Om 16.00 uur wordt hij vrijgelaten.

30 March 2022 door Redactie

Engel heeft de voorwaarde voor zijn vrijlating - niets plaatsen op social media - zelf aangedragen.

De rechtbank meldt: "Ten aanzien van het verzoek om schorsing van de voorlopige hechtenis is de rechtbank van oordeel dat het persoonlijk belang van de verdachte zwaarder weegt dan het strafvorderlijk belang. Daarbij komt dat de doelen die met voorlopige hechtenis worden nagestreefd door het stellen van voorwaarden aan een schorsing ook kunnen worden bereikt."

Willem Engel werd 16 maart in Rotterdam opgepakt op verdenking van opruiing. Engel wordt ervan verdacht dat hij gedurende een lange periode opruiende berichten op sociale media heeft geplaatst. Met name rondom coronagerelateerde thema's. Hij ziet zichzelf als een politieke gevangene en vergeleek zichzelf met Nelson Mandela.

De verdachte heeft zich bereid verklaard tot nakoming van de hieronder vermelde schorsingsvoorwaarden.

De vriendin van Engel filmde destijds de arrestatie.

De aanklacht rondom opruiing, die tot stand kwam na meer dan 20.000 aangiftes, gaat bijvoorbeeld om een tweet waarin hij aangeeft op bezoek te willen gaan bij Hubert Bruls, voorzitter van het Veiligheidsberaad. ‘Bruls begaat een misdrijf in zijn rol als mini-dictatortje. Wederom ambtsmisdrijf. Morgen koffie drinken bij de ambtswoning’, luidt de tweet.

In een ander bericht, geplaatst in november 2021, deed Engel een oproep tot het besmetten van mensen. ‘Het is je plicht, nu vaststaat dat de prikjes compleet mislukt zijn, te zorgen voor zoveel mogelijk infecties’, stelde hij toen. In een derde tweet plaatste Engel een oproep om naar de prikbus voor vaccinaties van de GGD te komen: ‘Zorg dat je alle medewerkers fotografeert, voor later zullen we maar zeggen.’

Willem Engel was samen met zijn jurist Jeroen Pols ook betrokken bij de Anton Mussertprijs, vernoemd naar de bekendste NSB'er van Nederland. Die prijs zou destijds moeten worden uitgereikt aan de grootste landverrader van Nederland en ging uiteindelijk naar Marc van Ranst. Ook sprak hij zich meerdere keren uit vóór het instellen van zogenaamde tribunalen, bedoeld voor mensen die zich misdadig zouden hebben gedragen tijdens de coronacrisis.

Wanneer de rechtszaak tegen Willem Engel inhoudelijk wordt behandeld is nog niet bepaald.

NieuwRechts