De zorgelijke spierballentaal van Nederland

• donderdag 10 maart 2022
  • Categorie: , , ,
  • Dode componisten cancelen, media verbieden, nietszeggende beloften doen: de reactie op Poetins oorlog doet niet steeds verstandig aan. Intussen wordt Defensie geleid door bewindslieden die niets weten van militaire zaken, schrijft Gerry van der List.

10-3-2022

Bewindslieden worden omringd door tal van figuren die verstand (denken te) hebben van communicatie. Toch gaat het soms mis. Zo maakte de minister van Defensie vorige week via Twitter blij melding van de ‘take-off’ van een aantal wapens die de bevolking van Oekraïne moeten helpen de invasie van de Russen te weerstaan. De vraag is of zulke informatie via sociale media moet worden gedeeld. Bovendien kreeg de tweet iets potsierlijks doordat Kajsa Ollongren haar stoere bericht afsloot met een emoticon van een forse spierbal. Geen gezicht.

Het spierballenvertoon van de D66-minister past wel bij de strijdlust die zich van veel vaderlandse politici meester lijkt te hebben meegemaakt. Vol overgave nemen ze bijvoorbeeld Thierry Baudet onder vuur, omdat de voor landverrader uitgemaakte voorman van Forum voor Democratie weigert afstand te nemen van het doen en laten van de Russische president Vladimir Poetin. Het vermoeden dat deze eigenzinnigheid te maken heeft met een toestroom van roebels, leidt tot een onderzoek naar mogelijke financiële steun vanuit het Kremlin.

Logischerwijs zal dan ook worden gekeken naar hoe onfrisse regimes in landen als China, Turkije en ­Saudi-Arabië hun invloed met de geldbuidel proberen uit te breiden. Misschien blijkt het Kamerlid Sylvana ­Simons wel ergens op een buitenlandse loonlijst te staan, want haar partij BIJ1 wil dat Nederland uit ‘de imperialistische NAVO’ stapt en de krijgsmacht wordt afgeschaft. Zou dit ook landverraad zijn?

Verbieden van media past niet in een liberale democratie

Zorgelijk is dat de – terechte – verontwaardiging over Poetins oorlog leidt tot nogal dubieuze maatregelen. Zoals het cancelen van dode Russische componisten. En het verbieden van de Russische media RT en Sputnik, een vorm van persbreidel die beter past in een dictatoriaal systeem dan in een liberale democratie en getuigt van weinig vertrouwen in het onderscheidend vermogen en de redelijkheid van de eigen bevolking.

Intussen spreekt de voorzitter van de Europese Commissie ronkende taal over een wenkend lidmaatschap van Oekraïne van de Europese Unie. Een tamelijk nietszeggende belofte die voorbijgaat aan het feit dat het nu verheerlijkte land alleen al door de forse corruptie niet voldoet aan de Europese normen.

Meer geld betekent niet automatisch meer effectiviteit

Gênant is de tournure van linkse partijen. GroenLinks en PvdA geven impliciet toe een geheel verkeerd beeld te hebben gekoesterd van internationale gevaren. Zij wilden tot voor kort nog bezuinigen op defensie, maar eisen nu een versterking van de strijdkrachten. ­Vicepremier Wopke Hoekstra (CDA) liet door het toegenomen besef van de militaire dreigingen weten ‘terug naar de tekentafel’ te willen. Het kabinet zou moeten bekijken in hoeverre het Regeerakkoord dient te worden aangepast. Dat is wel erg snel na de voltooiing van de langdurige en moeizame kabinetsformatie.

Defensie kan dus financieel profiteren van de dieptrieste situatie. Maar zoals de wijze president van de Algemene Rekenkamer Arno Visser geregeld uitlegt, onder meer in EW, betekent meer geld niet per se meer effectiviteit. Wat nodig is, is een heldere visie op de doelen van een organisatie. Het draagvlak voor uitgaven voor veiligheid is onder meer afgebrokkeld door de zinloze militaire inzet in riskante gebieden als Mali waarmee het nationaal belang niet is gediend. Sterker nog: Nederlandse levens worden daar op het spel gezet zonder dat Nederlanders snappen waarom.

Bewindslieden missen de expertise voor doordacht beleid

Het ministerie van Defensie heeft de pech dat het nu weer een militaire ignoramus als bewindspersoon in de maag gesplitst heeft gekregen. Brokkenpiloot Ollongren kan voor het ontwikkelen van doordacht beleid ook niet bouwen op de expertise van haar staatssecretaris. De ­Telegraaf publiceerde een onthutsend interview met deze Christophe van der Maat, die zich geschokt toonde over de slechte staat van de vaderlandse krijgsmacht.

De VVD’er valt zijn onwetendheid niet kwalijk te nemen. De bestuurskundige heeft zich de afgelopen zeven jaar als gedeputeerde bezig moeten houden met de mobiliteit en verkeersveiligheid in de provincie Noord-Brabant. Treurig is wel dat partijen bewindspersonen naar voren schuiven die praktisch niets weten van de materie waarmee ze zich moeten gaan bezighouden.

ELSEVIER