Kijk: Oekraïners vertellen hoe ze al sinds 2014 worden aangevallen door het Oekraïense leger

• donderdag 10 maart 2022
  • Categorie:
  •  Het begon rond juni 2014, toen we hadden besloten om ons af te scheiden van Oekraïne

Robin de Boer 10-3-2022

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 02:02

Bewoners van Donbass in Oost-Oekraïne vertellen in onderstaande video, die gepubliceerd is door de onafhankelijke mediaorganisatie RAIR Foundation, hoe ze worden gemarginaliseerd en aangevallen door Oekraïense troepen, die door de westerse media worden afgeschilderd als helden.

“Het begon rond juni 2014, toen we hadden besloten om ons af te scheiden van Oekraïne. Ze begonnen ons te bombarderen. Dag en nacht,” vertelt Margarita Korjakovskaja. “We werden beschoten door Oekraïne. Ze haten ons. Ze doden kinderen, vrouwen en ouderen. Ze gebruikten allerlei verboden wapens.”

Mensen hoorden alleen wat ze wilden horen

Ludmilla Ponomareva zegt dat het Oekraïense leger in 2014 pamfletten uitstrooide waarop stond dat mensen onmiddellijk moesten vertrekken. “Ze willen onze grond en onze steenkool, maar niet de mensen die er wonen. Wie heeft ons de afgelopen zeven, bijna acht jaar zien lijden? Niemand. Niemand hoorde ons. Mensen hoorden alleen wat ze wilden horen.”

Valeria Poljakova laat weten dat ze buiten explosies en lawaai hoorde. “Ik was bang en rende naar mijn moeder. We probeerden mijn vader te bereiken, maar kregen hem niet te pakken.”

Veel dingen die in de media verschijnen, zijn niet waar

“Mijn zoon vroeg me: ‘Mama, wat is dit?’ Ik zei tegen mijn zoon: ‘We worden gebombardeerd en moeten weg’. ‘En papa dan?’ vroeg hij. Papa kon niet mee, hij verdedigde zijn thuisland,” zegt Viktoria Belaja.

“Jammer genoeg woekert de informatieoorlog voort,” aldus Belaja. “Veel dingen die in de media verschijnen, zijn simpelweg niet waar. Jullie moeten dit horen. Jullie moeten naar ons luisteren en ons begrijpen.”