Virologen manen kabinet maatregelen los te laten

• maandag 7 februari 2022
  •  AMSTERDAM Het nachtleven opengooien, is een stap te ver

Martijn Schoolenberg 7-2-2021

Het kabinet zou er goed aan doen om de coronamaatregelen bij de huidige aantallen te versoepelen. Dat stellen experts. Volgens hen gaat het nog altijd de goede kant op. „We hebben nu te maken met een indrukwekkend slotakkoord van deze pandemie.”

In de afgelopen week werden er 32 procent meer besmettingen gemeld dan de week ervoor, terwijl er bij de GGD ook achterstanden zijn. In werkelijkheid gaat het dus nog harder. Qua ziekenhuisbezetting was er in de afgelopen zeven dagen sprake van een stijging, van 1154 naar 1344 coronapatiënten. Vooral op de verpleegafdeling nam de druk toe: van 945 naar 1133. Op de intensive care bleven de aantallen stabiel (van 209 naar 211).

Voor viroloog Louis Kroes van het Leidse LUMC zijn die getallen duidelijk. „We zien ongelooflijk hoge besmettingscijfers, maar het is een totaal andere infectie dan we eerder gewend waren. De gevolgen zijn gewoon veel minder groot. In de ziekenhuizen is een enigszins opwaartse trend zichtbaar, maar dat gebeurt niet in een dramatische vorm, het geeft geen ontwrichting.”

Piek

Volgens hem kunnen we er bovendien op gerust zijn dat de piek van deze golf snel bereikt is. „Deze besmettingsaantallen kunnen nooit lang hoog blijven. Je ziet nu al in landen als België, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk dat de aantallen weer teruglopen, dat is hier ook hooguit een kwestie van weken. Er is inmiddels al een behoorlijke immuniteit in de bevolking door infectie en vaccinatie.”

Viroloog Bert Niesters verwacht dat de getallen binnen twee weken gaan dalen. „Ik blijf het wel ongelooflijk vinden dat ons land zulke grote testachterstanden heeft, waardoor je gewoon geen goed zicht op het virus hebt.”

De kritiek op de huidige coronamaatregelen zwelt aan vanuit de maatschappij. Zo kondigen nachtclubs aan per 12 februari weer open te gaan, willen voetbalclubs weer volle stadions en klinken er protesten tegen de QR-code.

Gezien de grote besmettelijkheid van omikron vindt Niesters inderdaad dat de coronapas geen nut meer heeft. „Ook gevaccineerden kunnen het virus hiermee snel oplopen en onder de leden hebben, maar toch een groen vinkje krijgen. Ik zou hem wegdoen.”

Kroes stelt dat we vooral de komende week de aantallen in de gaten moeten houden. „Je wilt toch nog even zeker weten dat er niet een iets grotere berg aan patiënten in de ziekenhuizen belandt. Maar als dat een beetje op dit niveau blijft doorsudderen, gaat het prima en heeft het geen zin om lang aan maatregelen vast te houden. Dan zou je volgende week wel moeten kijken of je het nachtleven bijvoorbeeld weer wat kunt openen, al blijft dat een risicovolle sector. De stadions kunnen mogelijk ook weer iets voller, omdat het deels buiten is, al moet je oppassen met het volledig vullen ervan, omdat mensen anders toch nog te dicht op elkaar gepakt kunnen zitten.”

Arts en hoogleraar geneeskunde Marcel Levi, tevens voorzitter van onderzoeksfinancier NWO, stelde afgelopen week al dat als de huidige trend niet zou veranderen het kabinet de volgende stap moet zetten en de nachthoreca open kan. „Natuurlijk bestaat het risico op ontwrichting van de maatschappij, maar in het buitenland zie je dat de samenleving met wat moeite uiteindelijk wel door draait.”

Nachtleven

Niesters denkt dat het nog een stap te ver kan zijn om het nachtleven weer helemaal te openen, maar vindt dat er zeker wat geschoven kan worden met de sluitingstijden. „Als het de horeca en de cultuursector helpt als ze om 23.00 uur kunnen sluiten in plaats van 22.00 uur zou ik dat zeker doorvoeren. Dat gaat echt geen massabesmettingen opleveren.”

Zijn collega Ab Osterhaus denkt ook dat ons land ’geleidelijk aan naar versoepelingen kan gaan’. „Ik zou op korte termijn nog heel even de vinger aan de pols houden, want als de ziekenhuizen voller worden moeten mensen met uitgestelde ingrepen, zoals hartoperaties, wel langer wachten. In combinatie met intensief testen en vaccineren moet er uiteindelijk dan wel meer mogelijk zijn.”

Toon

Hoe dan ook vindt Kroes dat het kabinet een andere toon moet aanslaan bij de volgende persconferentie. „De vorige keer legde premier Rutte nog erg veel nadruk op de risico’s, alsof er een grote gok genomen werd. Daarmee maak je mensen nogal bang. Het is veel beter om te benadrukken dat we weer positief vooruit kunnen kijken en het einde van het probleem in zicht is.”

Noordhollands Dagblad