“Ongefundeerde” lockdowns hadden “weinig tot geen effect op de volksgezondheid”; concludeert analyse van 24 studies

• maandag 7 februari 2022
  • Categorie: , ,
  • Lockdown-maatregelen die wereldwijd door regeringen werden gebruikt om het dodental als gevolg van de pandemie te beperken, hadden weinig of geen effect op het sterftecijfer als gevolg van COVID-19, aldus drie onderzoekers die 24 studies analyseerden.

6-2-2022

De onderzoekers, onder leiding van Steve Hanke, de mede-oprichter van The Johns Hopkins Institute for Applied Economics, Global Health, and the Study of Business Enterprise, screenden 18.590 studies om de 24 documenten te selecteren die werden gebruikt voor de uiteindelijke analyse, meldt Zero Hedge.

Zij concludeerden dat lockdowns in Europa en de Verenigde Staten het sterftecijfer als gevolg van COVID-19 gemiddeld met 0,2 procent verminderden. Lockdowns verminderden het sterftecijfer met gemiddeld 2,9 procent, zo vonden zij.

“Hoewel deze meta-analyse concludeert dat lockdowns weinig tot geen effect hebben gehad op de volksgezondheid, hebben ze wel enorme economische en sociale kosten met zich meegebracht waar ze werden toegepast,” schreven de onderzoekers.

“Bijgevolg zijn lockdown-beleidsmaatregelen slecht gefundeerd en moeten ze worden verworpen als een beleidsinstrument voor een pandemie.

In de studie werd specifiek gekeken naar opgelegde overheidsmaatregelen, waaronder maskermandaten en reisverboden, in plaats van vrijwillige maatregelen.

Van alle geanalyseerde lockdown-maatregelen bleek de sluiting van niet-essentiële bedrijven het grootste effect te hebben: het COVID-19-sterftecijfer daalde gemiddeld met 10,6%, zo bleek uit de studie. De onderzoekers speculeren dat dit grotendeels te wijten is aan de sluiting van bars.

“Alleen bedrijfssluiting laat consistent bewijs zien van een negatieve relatie met COVID-19 mortaliteit, maar de variatie in het geschatte effect is groot. Drie studies vinden weinig tot geen effect, en drie vinden grote effecten. Twee van de grotere effecten houden verband met het sluiten van bars en restaurants,” aldus de studie.

Uit de studie bleek dat lockdowns en het beperken van samenscholingen het COVID-19-sterftecijfer licht verhoogden met respectievelijk 0,6 en 1,6 procent.

“Over het algemeen concluderen we dat lockdowns geen effectieve manier zijn om het sterftecijfer tijdens een pandemie te verminderen, althans niet tijdens de eerste golf van de COVID-19 pandemie,” schreven de onderzoekers.

De bevinding van de meta-analyse komt overeen met een analyse van 100 COVID-19-studies die in september vorig jaar werd gepubliceerd, waarin werd geconcludeerd “dat lockdowns in het beste geval een marginaal effect hebben gehad op het aantal sterfgevallen door Covid-19.”

Terwijl ze weinig tot geen invloed hadden op COVID-19 sterfte, hadden lockdowns een aanzienlijk effect op mensen die aan andere aandoeningen leden.

Lockdowns leidden ertoe dat in juni 2020 ongeveer 40 procent van de Amerikaanse volwassenen het krijgen van dringende medische zorg uitstelde of vermeed. In het Verenigd Koninkrijk kunnen vertragingen bij het stellen van de diagnose longkanker leiden tot 2.500 extra sterfgevallen, volgens een analyse van de UK Lung Cancer Coalition.

Lockdowns werken niet

Help ons de censuur van BIG-TECH te omzeilen en volg ons op Telegram:

Telegram: t.me/dissidenteen

Meld je aan voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief, 10.000 gingen je al voor: