Winter februari 1979.

Een bijdrage van Jeroen Hetzler.

Opa Karel verhaalt van heel vroeger, want opa Karel heeft nog steeds een prima geheugen en is fysiek onverwoestbaar. Hij kan zich zelfs herinneren dat het in de jaren dertig van de vorige eeuw kneiter-warm kon zijn. Zo warm zelfs dat Olympische Winterspelen in Lake Placid 1932 moesten werden uitgesteld. Bron.

Er was in die jaren een periode van opwarming (na de jaren 40 gevolgd afkoeling tot einde jaren 70) die de IPCC-modellen eveneens niet kunnen verklaren. Hoe dan ook, pas nadat de mythe van de CAGW-hypothese (weerlegd dominant menselijke invloed op catastrofale opwarming) algemeen post vatte, daalden de doemscenario’s over verdwijnende sneeuw als zure regendruppels op ons neer. Vele wijsneuzen wisten decennia geleden eenieder op de mouw te spelden dat de aantredende generatie nooit meer sneeuw zou zien; einde skiën in de Alpen.

Heeft u er iets van gemerkt bij uw skivakantie? Nou nee. Het klopt ook van geen kanten. Zie hier. Ergo en geheel passend in het beeld van het huidige klimaatdoemdenken: onzin, geklets, uit de duim gezogen alarmisme, dat zo onderhand iedereen de keel uithangt.

Verbazingwekkend dat zo velen nog steeds daaraan waarde hechten. Hoogstens kun je zeggen dat die strenge winters van de jaren tussen 1940 en eind 70’er jaren voorbij zijn. Voor hoe lang? Dat weet geen mens. Zo lang de klimaatmodellen er zo ver naast zitten (nemen ze waterdamp eigenlijk wel mee?), al helemaal niet. Enfin, we weten inmiddels dat CO2, laat staan methaan er bijna niets toe doen. Bron en Bron.

Nu wij de Olympische Winterspelen van Peking achter de rug hebben konden we wachten op de obligate reacties. En jawel, de NOS voelde zich geroepen om een eenzijdig rondje doemdenken ten beste te geven, want zoals wij weten is wederhoren over klimaat bij de NOS verboden:

De voormalige baas van de NPO schreef herhaalt: geen objectieve verslaggeving na te streven over het klimaat. Hij vindt dat de NPO de Nederlandse politiek moet aansporen om feller op te treden tegen klimaatverandering. Hagoort zei dan ook te weigeren programma’s te maken die aan de orde te stellen of er eigenlijk wel een klimaatprobleem is. Bron of Bron.

Dit ter achtergrondinformatie over de eenzijdige stellingname van de NOS in dezen. Wat zei de NOS?

De Olympische Spelen in China, die morgen eindigen, waren vrijwel volledig afhankelijk van kunstsneeuw. Op een enkele piste na waren de heuvels in Zhangjiakou bruin en kaal. Toch lukte het met de inzet van technologie om wedstrijden te organiseren. Maar wat als de opwarming van de aarde verder toeneemt? […] “Het goede nieuws is wel”, zegt Karin van der Wiel van het KNMI, “dat indien het Parijse Klimaatakkoord wordt nageleefd, de Spelen ook in de toekomst nog steeds op acht à negen locaties kunnen plaatsvinden.” Maar neemt de CO2-uitstoot verder toe, dan neemt het aantal geschikte gebieden vermoedelijk ingrijpend verder af. Bron.

Ik heb even de tijd genomen om samen met opa Karel hartelijk te lachen om deze onbeholpen poging van Ekker om weer eens te trekken aan het dode paard van die verschrikkelijke opwarming die maar niet wil komen. Mevrouw Ekker van de NOS: CO2 doet bijna niets. Dat sommetje over paar resterende plaatsen voor Olympische winterspelen in uw verhaal is bovendien feitenvrije speculatie. U moet niet alles geloven wat men u probeert wijs te maken. Zou u niet eens bij zinnen willen komen? Wat een verlossing zou dat zijn. Dat met die zure regen is immers ook nooit iets geworden.

Ten bewijze van dat dode paard was op het NOS-Journaal klimaatverandering die voor zo veel regen zorgde. In 1974, midden in een koudefase van het klimaat, was het regenval die de aardappel- en uienoogsten dreigde te mislukken. Het weer dus. Voor het gemak dus maar vergeten.

Regen, droogte wat willen ze nou eigenlijk daar bij het KNMI? Verdroogt Nederland of verzuipt het? De weermannen en -vrouwen kruipen steeds uit hun weerhuisje met weer een nieuw doemscenario dat ter plekke wordt verzonnen, maar geen wetenschappelijke waarde heeft. Het klimaat gaat altijd naar de knoppen volgens de media. Ze kletsen maar wat.

Opa Karel moest hier inderdaad aan denken toen hij verhaalde ook over zijn opleiding tot officier bij de Marine. Pas uit het ei gekropen, voelde hij zich toen een potige bootsman met een buik vol dienstjaren hem toesprak: Jonker, luister naar mijn goede raad voordat je admiraal wordt. Zo lang ze bestaat, de marine gaat altijd naar de knoppen. Zo lang ze negatief over de marine schrijven in de kranten is er niks aan de hand. Pas wanneer ze schrijven dat het goed gaat met de marine, moet je oppassen.

Opa Karel is een verstandig mens.

Ceterum censeo Legem Climae delendam esse.

(Overigens ben ik van mening dat de klimaatwet moet worden vernietigd).