Politicoloog: ‘Ik zie niet wat er oorlogszuchtig is aan Rusland’

• zaterdag 26 februari 2022
  •   “Ik zie ook niet wat er oorlogszuchtig is aan Rusland.”

Politicoloog: ‘Ik zie niet wat er oorlogszuchtig is aan Rusland’

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 01:38

Wat moet je nou verwachten van een president die met een pistool aan zijn slaap moet regeren? Die vraag stelde politicoloog Kees van der Pijl vrijdag in de eerste editie van blckbx today. “Ik zie ook niet wat er oorlogszuchtig is aan Rusland.”

“Het is een land dat nog nooit een aanval heeft uitgevoerd op enig buurland,” sprak Van der Pijl. “Als we denken aan Irak, Libië, aan tientallen andere landen. Daar heeft Rusland een zeer goede staat van dienst.”

Dat is weggehoond

“Eén van de zaken waar Poetin in een vroeg stadium op gewezen heeft, is dat wij de overgang moeten maken naar de democratie, maar dat we die zullen maken op onze eigen voorwaarden en niet op jullie voorwaarden,” voegde hij toe.

Volgens Van der Pijl had deze oorlog makkelijk voorkomen kunnen worden. Hij zei dat Rusland afgelopen december nog heeft aangeboden om Oekraïne een formele verklaring te laten afleggen dat ze geen lid van de NAVO zullen worden, omdat dat nu eenmaal een rode lijn is die Rusland niet wil accepteren. “En dat is weggehoond.”

Die kans is nul

De politicoloog wees erop dat het Oekraïense leger in de eerste uren van de Russische operatie volledig is uitgeschakeld. “Geen communicatie, geen luchtafweer, geen vliegtuigen meer in de lucht. De overmacht van Rusland is veel te groot. Daar kan het Oekraïense leger, dat door corrupte politieke leiders wordt aangevoerd, niet tegenop staan. Die kans is nul,” benadrukte Van der Pijl.