Oeps… “Tank” die bejaarde burger bruut overrijdt, blijkt van Oekraïense leger te zijn

• zaterdag 26 februari 2022
  • Een tragedie had bijna toegeslagen in Kiev, toen een groot militair voertuig op tanksporen een kleine auto overreed, met daarin een bejaarde Oekraïense man.

26-2-2022

Wonder boven wonder overleefde de bestuurder het, ondanks dat zijn hele auto verpletterd en vernield werd.

Terwijl veel mainstream media nieuwsorganen dit snel meldden als een gewelddadige Russische militair die vreedzame burgers probeerde te vermoorden, wezen veel goed geïnformeerde internetgebruikers er snel op dat het voertuig eigenlijk een 9K35 Strela-10 Surface-to-Air Missile systeem van het Oekraïense leger was, bericht Jordan Epperson.

Hoewel de Strela-10 een Sovjet luchtafweergeschut is, dat zowel door de Oekraïense als door de Russische strijdkrachten gebruikt wordt, is het belangrijk op te merken dat de Russische grondtroepen de stad Kiev nog niet bereikt hadden op het ogenblik van de vernietiging van de auto.

Het is ook belangrijk op te merken dat, aangezien het een anti-luchtwapen is, het Oekraïense leger meerdere Strela-10’s verspreid over de hoofdstad heeft opgesteld in een poging Russische vliegtuigen neer te schieten die militaire doelen proberen aan te vallen.

Rusland heeft eerder deze week een groot deel van de permanente luchtverdedigingssystemen van Oekraïne vernietigd door middel van precisieraketaanvallen. Rusland zou geen reden hebben om een eenzaam luchtafweervoertuig Kiev in te zetten, nog afgezien van het feit dat alle Russische voertuigen gemerkt zijn met witte “Z’s” om ze te onderscheiden van hun Oekraïense tegenhangers.

De volledige video is hieronder te zien:

Zoals u kunt zien, lijkt het Oekraïense voertuig te proberen te manoeuvreren om Russische vliegtuigen boven Kiev uit te schakelen, voordat het door onachtzaamheid per ongeluk op het burgervoertuig botst.

Andere Srtela-10-systemen manoeuvreerden in Kiev rond de tijd van het ongeval. Het is heel goed mogelijk dat ze het laatste volledig functionele luchtafweersysteem van Kiev zijn en dat er een overvloed is in het gebied.

Hoewel veel sympathisanten van Oekraïne naar de sociale media zijn gegaan om te beweren dat de bestuurder eigenlijk een Russische agent was met een gestolen voertuig, is dat zeer onwaarschijnlijk. De “agent” zou ofwel:

1) De Strela van zijn bemanning ongemerkt in Kiev stelen, wat bijna onmogelijk zou zijn, of

2) In een buitgemaakt voertuig van de Russische linies naar de Oekraïense linies rijden, waar hij op een van de vele controleposten op weg naar de hoofdstad zou zijn aangehouden.

Hoewel de oorlog in Oekraïne tragisch is, is het belangrijk de beroemde uitdrukking te onthouden: Waarheid is het eerste slachtoffer in oorlog. Wat onze mening over het conflict ook moge zijn, wij kunnen het ons niet veroorloven te liegen en mee te doen aan propagandaspelletjes van een van beide partijen door willens en wetens overduidelijk valse informatie te verspreiden.

Wat er ook gebeurt, wij zullen de mensen van Oost-Europa in onze gebeden houden voor de nabije toekomst.

Copyright © 2022 vertaling door Frontnieuws. Toestemming tot gehele of gedeeltelijke herdruk wordt graag verleend, mits volledige creditering en een directe link worden gegeven.

OEKRAÏNE CONFLICT DOSSIER

Volg Frontnieuws op Telegram

Het wordt van kwaad tot erger met de media. Wat kunnen we nog geloven van wat er door de reguliere kranten en de publieke omroepen wordt gezegd of geschreven?
    De huidige berichtgeving bewijst maar weer eens dat we nog maar bar weinig kunnen geloven. Het is dan verder de vraag of je die onzin wilt geloven en helaas zijn dat er nog bar veel.