Geen ’eigen data eerst’

• dinsdag 18 januari 2022
  • Categorie: , ,
  •  HAARLEM - STRATEGIE - Noord-Holland eerste provincie die groei datacenters limiteert

Peter Schat 18-1-2022

Kent u apparaten die nog niet verbonden zijn met internet?

Uniek voor Nederland. Zelfs uniek voor Europa, is de datacenterstrategie die de provincie Noord-Holland eind van de maand vaststelt. Het document zoekt de balans tussen lusten en lasten.

Noord-Holland doet niet aan ’eigen data eerst’. Gedeputeerde Ilse Zaal (D66) stelde dat maandag in een vergadering van gecombineerde Statencommissies. ,,We doen dat ook niet met andere diensten en producten die hier worden geproduceerd of geleverd. Zoals we ook niet willen dat andere landen hun grenzen dicht doen voor onze ondernemers en inwoners.’’

De boodschap was gericht aan insprekers en politieke partijen die vinden dat er onnodig en hinderlijk veel overcapaciteit is bij de nu al 57 datacenters in Noord-Holland. Van alle datacenters die er nu al zijn in Nederland, wordt 35 procent van de capaciteit ten dienste van ons land benut. De rest van de servers draait voor andere EU-landen, Afrika en Azië. En dan wil het Rijk in ons land nog twintig tot 25 ’hyperscale’ datacenters ruimte bieden. Die een flink deel van de duurzaam opgewekte stroom op zullen slokken.

Rode loper

In Noord-Holland moet ruimte zijn voor de Europese en mondiale markt, aldus Zaal: ,,Dat betekent niet dat we alles gaan toestaan, de rode loper uitrollen voor iedere techgigant of streven naar ongebreidelde groei. De impact van datacenters op landschap, energie- en watergebruik is aanzienlijk. Om daarmee in balans te blijven, leggen we voorwaarden vast waaronder datacenters gelimiteerd kunnen groeien.’’

Haar partijgenote Linde Gonggrijp stelde het bij aanvang van het debat nuchter vast. Zonder digitalisering had deze vergadering, waaraan een deel van de politici online deelnam, niet plaats kunnen vinden. ,,Kent u apparaten die nog niet verbonden zijn met internet?’’ was haar retorische vraag. Gonggrijp voerde een Statenmeerderheid aan, die met lof over de strategie sprak.

Tegenstanders waren er ook, uit het kamp van de oppositie. Remine Alberts (SP) las uit de samenvatting voor: ,,Minimale impact op de omgeving, real time duurzame energie gebruiken, restwarmte in de omgeving benutten en koploper zijn op gebied van energiegebruik en innovatie. Volgens dit rijtje kunnen er helemaal geen nieuwe datacenters komen. Geen een voldoet aan deze eisen. Als de gedeputeerde denkt dat dit wel gaat gebeuren, heeft zij zich zand in de ogen laten strooien.’’

Nu de eerste ’hyperscale’ datacenters er staan, blijkt inderdaad dat tal van verwachtingen niet ingelost worden. Ze leveren relatief weinig arbeidsplaatsen op, leggen een claim op de energie- en watervoorziening, zijn niet bepaald een lust voor het oog en hun restwarmte gaat het milieu in, in plaats van dat er wat nuttigs mee wordt gedaan.

Noord-Holland wil met de strategie sturen en stimuleren dat het rijtje dat Alberts opsomde wordt nagekomen. Ook worden datacenters geclusterd en wel nog maar in drie Noord-Hollandse gemeenten: Hollands Kroon, Haarlemmermeer en Amsterdam. Ze mogen alleen op bedrijventerreinen verrijzen. ,,En als gemeenten nieuwe bedrijventerreinen willen of bestaande uitbreiden, kan dat niet zonder dat de provincie er in is gekend’’, aldus Zaal.

Bij zowel insprekers als politici van divers pluimage, was ’participatie van burgers en stakeholders’, lees: inspraak, een punt dat verbetering behoeft. Zaal zei erover dinsdag te praten met actiegroep Red de Wieringermeer.

Noordhollands Dagblad

D'66, een partij die nog vele malen gevaarlijker is als de voormalige NSB.
    De 2 Datacenters in de Wieringermeer verbruiken al meer dan 2% van de totale energie, dat is net zoveel als alle windmolens in Nederland opwekken. De rest van de datacenters zal een veelvoud van die 2% gebruiken.
    D'66 is ook de partij die middels verhogen van de energie prijzen de burgers willen dwingen veel minder energie te gebruiken en ze zodoende te dwingen over te stappen op elektrisch. Dat de elektriciteitsnetten dat nooit aankunnen zal D'66 een zorg zijn.

Voor mensen die plannen hebben een elektrische auto te kopen: op het ogenblik leert een simpele rekensom u dat het rijden met een doorsnee elektrische auto net zoveel stroom kost als met een zuinige benzine auto. Heeft u nog plannen om met uw elektrische auto een wat langere reis te maken dan is het aan te bevelen om een benzine of diesel aangedreven auto te huren omdat de afstand, zeker met koud weer, zeer beperkt is. Bovendien is het laden aan de snelweg zeer prijzig. De nieuwe veel hogere stroomprijzen die zijn verdubbeld met 2021 zijn niet in de berekening van de ANWB meegenomen, dus de door de ANWB gehanteerde prijzen voor elektrische auto's kunt u gerust verdubbelen. Bovendien zijn de verbruik cijfers van die elektrische auto's veel rooskleuriger voorgesteld als in de praktijk, maar dat is de ANWB wel toevertrouwd als partner van URGENDA in discussies met de Overheid.