Zit ’t zo eigenlijk niet, Zwarte Piet,

• donderdag 2 december 2021
  • - dat de rol van de sint zelf wel een aantal kritische kanttekeningen behoeft?

1-12-2021

Maar ook

-dat al het verdiende slavengeld bij de Oranjes en in de stenen van o.a. de grachtengordels en de herenhuizen aan de Vecht zit?

-dat de woede gepast en beschaafd richting nazaten van de VOC-eigenaren zou moeten, eventueel naar de huidige bewoners van de besmette panden? (De Youpies van ’t Hek en hun kornuiten, incl. Willem A.?)

-dat geen kind zich van welk slavernijverleden dan ook maar iets bewust is? Zelfs van de duurbetaalde zwarte voetbalslaven als eigendom van blanke clubeigenaren met blanke trainers niet! Of vergoedt het grove grote geld dan alles? Evenals bij zwarte artiesten, prostituees en presentatoren?

-dat een groot aantal zwarte mensen in Nederland merkkleding draagt, mogelijk gemaakt door kindslaafjes in India, Pakistan en wijde omstreken, wonend in krottenwijken met een hoog gehalte seksueel misbruik, drugs en berovingen?

-dat het goud in de tanden, aan de vingers en elders aan het lichaam, gedolven wordt door kinderen, die voor een hongerloontje en aanvullende stokslagen de grond in kruipen om te delven, daardoor verschoond blijven van (goed) onderwijs en de nodige zorg?

-dat kleine kinderen zo goed als zeker niet blij zijn met gekleurde activisten door de ongevraagde, onredelijk en onverdraagzame discussie betreffende een eeuwenoude inmiddels onschuldige traditie?

Dat de gouden koets wordt ‘omgesmolten’ zou wel een redelijk verzoek kunnen zijn.

Maar beste Piet, wist je ook

-dat Sinterklaas liegt, bedriegt en dus kindonvriendelijk is?

-dat hij rond het jaar 350 na Christus is overleden, nu toch nog leeft en dus ruim 1700 jaar oud is?

-dat hij een nepbaard draagt?

-dat hij blijft verkondigen uit Spanje te komen

-dat hij elk jaar met een stóómboot vanuit Spanje alleen maar naar Nederland komt

-dat hij kinderen wijsmaakt dat zijn paard daken kan beklimmen?

-dat hij beweert dat Pieten en pakjes door de schoorsteen passen?

-dat hij die cadeaus ook hoogstpersoonlijk zelf betaalt?

dat het ene kind wel en een ander niet een gedicht krijgt? Of

surprises?

-dat hulpklazen voor echt moeten doorgaan?

-dat hij liegt dat alles van alle kinderen in zijn grote blanco boek staat?

-dat hij kinderen van rijke ouders erg bevoordeelt, terwijl die al blasé waren?

-dat kinderen van arme ouders het moeten doen met voedselbankcadeautjes?

-dat zelfs protestanten platgaan voor een Roomse bisschop?

-dat hij niet op bezoek komt bij kinderen van ouders die geen heilige kunnen betalen?

-dat hij vaak aangeschoten aankomt bij de laatste adressen van de rijkere ouders?

-dat hij ongestraft kleine kinderen op schoot trekt en ouders zelfs lachend toekijken?

-dat ouders niet weten waarom kinderen huilen als sint friemelend vrolijk doet.

-dat de combinatie van een Paapse bisschop en kindervriend tegenwoordig geen gelukkige is?

-dat de lachende derden de aandeelhouders zijn van bedrijven die 5 december in stand willen houden met speelgoed uit kinderarbeid landen?

Zwarte Pieten zijn juist wel ware kindervrienden, zijn leuk, grappig, aardig, vriendelijk en gul. Door Zwarte Piet te verbieden discrimineer je mensen als Clarence Seedorf, Patrick Kluivert en Michael Reiziger wanneer zij Piet willen zijn. Moeten die zich dan eerst wit schminken?

Ik zou zeggen: het hele sintbedrog afschaffen. Geen trauma’s meer voor slavennazaten en bedrogen kinderen. Dan moeten de winkeliers hun verdienmodel maar (eerlijker) herformuleren. Er zijn best leuke alternatieven zonder poen en bedrog te organiseren, zowel bij ouders als op scholen.

Gewetensvraag: wat is erger, het liegen en bedriegen door een blanke sint, of de misplaatste verontwaardiging dat kinderen in een donker persoon een symbool van slavernij zouden kunnen zien?

Rients Hofstra

Pluchen Revolutie