Deskundigen verbijsterd over het “mysterieuze” feit dat minder dan 6% van de bevolking in Afrika is gevaccineerd, maar dat dit land de COVID-ramp heeft weten te vermijden ....

• zaterdag 20 november 2021
  • Categorie: , , ,

Wat is er aan de hand in Afrika?

19-11-2021

Deskundigen verbijsterd over het “mysterieuze” feit dat minder  dan 6% van de bevolking in Afrika is gevaccineerd, maar dat dit land de COVID-ramp heeft weten te vermijden – in tegenstelling tot Europa en de VS

Wat is er aan de hand in Afrika? Dat is de vraag die zogenaamde medische deskundigen zich het hoofd doen krabben wanneer zij de COVID-19 gegevens onderzoeken die uit het continent komen, schrijft Theblaze.com.

Volgens een verslag van de Associated Press vrijdag zijn minder dan 6% van de mensen in Afrika gevaccineerd, maar zien de landen op het continent minder gevallen en sterfgevallen dan het Westen – en vrijwel de rest van de wereld.

Hoewel wetenschappers waarschuwen dat het moeilijk is om nauwkeurige informatie over COVID in Afrikaanse landen te krijgen, merkten zij op dat de tendensen van COVID-gevallen blijven afnemen. In Zimbabwe werden deze week bijvoorbeeld slechts 33 nieuwe gevallen en nul sterfgevallen gemeld, en uit de gegevens van de Wereldgezondheidsorganisatie blijkt dat het aantal COVID-infecties in het land sinds juli is gedaald.

De AP publiceerde een verhaal van wat de Zimbabwanen meemaken:

Op een drukke markt in een arme township buiten Harare hield Nyasha Ndou deze week zijn mondkapje in zijn zak, terwijl honderden andere mensen, meestal ongemaskerd, zich verdrongen om fruit en groenten te kopen en verkopen, uitgestald op houten tafels en plastic lakens. Net als in grote delen van Zimbabwe wordt het coronavirus hier snel naar het verleden verwezen, nu politieke bijeenkomsten, concerten en huiselijke bijeenkomsten zijn teruggekeerd.

“COVID-19 is verdwenen, wanneer heb je voor het laatst gehoord van iemand die aan COVID-19 is overleden?” zegt Ndou. “Het masker is om mijn portemonnee te beschermen,” zegt hij. “De politie vraagt steekpenningen, dus ik verlies geld als ik niet met een masker rondloop.”

Een gezondheidsdeskundige noemt wat er in Afrika gebeurt “mysterieus”, meldt de AP. Wafaa El-Sadr, voorzitter van Global Health aan de Columbia University, zegt: “Afrika heeft niet de vaccins en de middelen om COVID-19 te bestrijden die ze in Europa en de VS hebben, maar op de een of andere manier lijken ze het beter te doen,” onthult het nieuwsorgaan.

En de Wereldgezondheidsorganisatie heeft in haar wekelijkse rapporten gezegd dat hoewel zo’n klein deel van de bevolking is gevaccineerd, Afrika nog steeds “een van de minst getroffen regio’s in de wereld” is.

Sommige deskundigen vragen zich af of de jongere bevolking van Afrika de sleutel zou kunnen zijn. De AP merkte op dat de gemiddelde leeftijd in Afrika 20 jaar is, vergeleken met een gemiddelde leeftijd van 43 jaar in West-Europa.

Andere onderzoekers hebben gesuggereerd dat de lagere urbanisatieniveaus en het leven dat meer buitenshuis wordt geleefd een rol kunnen spelen. Anderen bestuderen of genetische redenen of eerdere blootstelling aan andere ziekten van invloed kunnen zijn op het aantal COVID’s in Afrika.

Wat er ook gebeurt in Afrika, het voorkomt ernstige verliezen aan mensenlevens door het virus. Volgens het AP blijkt uit de gegevens van de WHO dat het aantal COVID-doden in Afrika slechts 3% van het wereldtotaal bedraagt, terwijl het aantal doden in Noord- en Zuid-Amerika 46% bedraagt en het aantal doden in Europa 29%.

Copyright © 2021 door Frontnieuws. Toestemming tot gehele of gedeeltelijke herdruk wordt graag verleend, mits volledige creditering en een directe link worden gegeven.

COVID-19 VACCIN DOSSIER

Frontnieuws