Zestien arbeidsmigranten uit Anna Paulowna moeten binnen zes weken elders onderdak vinden. Onmogelijk, volgens pandeigenaar

• donderdag 21 oktober 2021
  • Categorie: , ,

• HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA

De gemeente Hollands Kroon vindt dat een verblijf voor arbeidsmigranten aan de Molenvaart in Anna Paulowna moet sluiten.

Frits Verhagen 21-10-2021

De zestien bewoners krijgen zes weken de tijd om elders onderdak te vinden. De eigenaar en exploitant zaten donderdag bij de bestuursrechter in Haarlem om dat besluit aan te vechten.

Omwonenden hebben de gemeente eerder gevraagd om op te treden tegen het complex. De arbeidsmigranten zouden voor te veel overlast zorgen. Hollands Kroon is daarop in actie gekomen. De arbeidsmigranten moeten binnen zes weken weg zijn op straffe van een dwangsom van 30.000 euro.

De gemeente stelt daarbij dat het gebruik van het voormalige hotel in strijd is met de huidige horecabestemming. Volgens Hollands Kroon is de huurder van het pand, NL Realty BV, ook helemaal geen horecabedrijf maar een verhuurder van kamers.

Groot gebrek

Advocaat Minjon van eigenaar P. Kruijff stelde donderdag dat er niet zo gauw elders onderdak kan worden gevonden voor de zestien arbeidsmigranten die nu aan de Molenvaart wonen. Volgens hem is er een groot gebrek aan bedden voor deze mensen.

De vertegenwoordigster van de gemeente bevestigde dat. Volgens haar wordt er in regionaal verband overleg gevoerd over de huisvesting van arbeidsmigranten. Hollands Kroon is er in elk geval geen voorstander van om dat in woongebieden te doen. Daarom zou de vestiging in Anna Paulowna ook moeten sluiten. De gemeente wil liever grotere locaties voor ongeveer tachtig arbeidsmigranten aan de rand van bedrijventerreinen.

Horecabestemming

Het pand aan de Molenvaart heeft al geruime tijd een horecabestemming. De raadslieden van eigenaar Kruijff en exploitant Realty vonden dat de tijdelijke huisvesting van arbeidsmigranten daarmee niet in strijd is. De medewerkster van de gemeente vond van wel. Zij stelde dat de arbeidsmigranten geen logies wordt geboden, zoals in de horeca gebruikelijk is, maar uitsluitend een kamer om er tijdelijk te wonen. „Voor de rest moeten ze alles zelf maar uitzoeken.”

Rechter Klaus doet uiterlijk op 18 november uitspraak in het conflict.

Noordhollands Dagblad

Ha ha echt weer iets voor Hollands kroon. Op de ene plaats wel deze situatie accepteren en op de andere niet.
    Ende arbeidsmigranten mochten eerst niet op bedrijventerrein en nu ineens wel?? Er worden logieaccomodatie gebouwd bij boeren zonder vergunning omdat er niet op bedrijventerrein mocht gebouwd en gewoont worden??!! Al dat gedraai van het college!! Ondertussen zit de burger ermee zoals gewoonlijk!

Arbeidsmigranten is niet meer nodig, er komen busladingen met migranten die graag de handen uit de mouwen zullen steken, tenminste dat zou je mogen verwachten. Helaas zijn de migranten over het algemeen te beroerd om een slag werk te verzetten. Is ook niet nodig want alles is gratis, tot hun dood aan toe.

Natuurlijk gaan die zwarte mensen niet aan het werk. Dat moeten wij doen. Inderdaad zijn ze te beroerd om aan het werk te gaan. Ik vraag me af hoe lang dit nog zo kan. Deze uitzuigers krijgen per maand meer dan de Nederlanders. Zo komen ze bijvoorbeeld voor ALLE TOESLAGEN in AANMERKING.
    ALLE TOESLAGEN! Ze neuken als beesten en wij maar betalen. Kort geleden nog een gezin uit Irak; deze hebben een woning geweigerd omdat ze met 9 personen waren. Ze wilden een dubbel woonhuis!
    En wij maar werken. Binnenkort Soedanezen over onze grenzen. Rot op met die uitvreters.
    Ja, noem me maar een racist.