Voorganger Baptistengemeente Alkmaar voert ’kruistocht’ tegen coronavaccinaties. ’Ik zeg om meerdere redenen: doe het niet’

• maandag 18 oktober 2021
  • Categorie: , , ,
  •  ALKMAAR

Binnen de muren van de Baptistengemeente De Rank in Alkmaar voert hij vanaf de preekstoel een ’kruistocht’ tegen coronavaccinaties. Toch is voorganger Rennie Schoorstra (59) geen anti-vaxxer, zegt hij.

Martijn Gijsbertsen 18-10-2021

Het is ieders vrije keuze om zich wel of niet te laten inspuiten, we leven in een democratie, een vrij land. Al zeg ik om meerdere redenen: doe het niet”, aldus de dominee uit het Friese Ternaard, die sinds veertien jaar aan De Rank is verbonden.

„In onze gemeenschap zijn ook mensen ingeënt. Die beschouwen wij niet als parasieten, zij worden niet verbannen, we zijn geen sekte. Het blijven onze broeders en zusters, onze geliefden.”

Apartheid

„Ik predik inderdaad om het niet te doen, wie een ander pad kiest, neem ik niets kwalijk. Wij maken geen onderscheid, doen niet aan apartheid, zoals de QR-code. Want dat is het: moderne apartheid.”

Schoorstra stipt zijn visie regelmatig aan tijdens diensten en bijbelstudiebijeenkomsten. Hij praat dan bijvoorbeeld over het immuunsysteem, dat in zijn ogen wordt verzwakt wanneer ’proteïnen, virussen en zware metalen in het lichaam worden geïnjecteerd’. Heeft het over complicaties, die zelfs ’auto-immuunziekten, verhoogde kans op autisme en dementie veroorzaken’. Hij sluit zelfs genetische manipulatie niet uit.

De voorganger spreekt van de ’doctrine en propaganda van de angst’: veel mensen gaan als makke schapen met de massa mee. Zijn volgzaam in het naleven van coronamaatregelen, laten zich inenten. Terwijl zij volgens Schoorstra niet beschikken over ’alle informatie om de waarheid te kennen’.

Desoriëntatie

„Er wordt gespeeld met woorden en gevoelens. Overheden en machten gebruiken al hun krachten om de ziel te beïnvloeden. Dat gebeurt heel geniepig, is manipulatie, desoriëntatie. ’Doe het voor een ander’, ’vaccinatie is veilig’, ’iedereen doet het’, ’we willen toch terug naar het normaal?’. Er zijn vele valse profeten, valse leerlingen in de wereld. De mensen wordt met eenzijdige informatie en verkeerde getallen een rad voor ogen gedraaid, we worden om de tuin geleid om ons een bepaalde kant op te duwen.”

De voorganger neemt zelfs de woorden misdadig, belangenverstrengeling en corruptie in de mond. „Als je mensen materialen inspuit, waarbij zij niet op de hoogte zijn van wat daar allemaal in zit, is dat ronduit crimineel. En als er dan iets met iemand gebeurt, iemand wordt ernstig ziek of gaat zelfs dood, dan nemen ze geen enkele verantwoordelijkheid en wassen de handen in onschuld. Dan heb je bloed aan je vingers.”

Schoorstra baseert zijn opvattingen op geluiden van allerlei wetenschappers, doktoren, huisartsen en vele andere groeperingen in de wereld, wiens signalen ’domweg worden neergeslagen’.

Tegengas

„De overheid heeft veel kanalen in handen, media zijn de spreekbuis van de overheid, de berichtgeving is eenzijdig gestroomlijnd. Alles wat riekt naar tegengas, wordt genegeerd, omzeild in plaats van ook naar andersdenkenden te luisteren. Dat is óók wetenschap: opvattingen van anderen meewegen en beoordelen. Ze willen maar een ding: vaccineren, vaccineren en nog eens vaccineren. Het is moeilijk te bewijzen, maar farmaceuten hebben een dikke vinger in de pap. Terwijl er voldoende alternatieven en andere middelen, zoals voedingssupplementen, voorhanden zijn om het virus te bestrijden. We zijn beland in een groot experiment, alles wordt onder de vlag van corona geveegd en er moet worden getest, geprikt, er zijn apps voor QR-codes. Zeer verdachtmakend. Normaal doen ze er ruim tien jaar over om een knap vaccin te ontwikkelen, nu stond het razendsnel op de plank. Ja, dat gaat me aan het hart en grijpt mij zeker aan.”

Betrekkelijkheid

De dominee ziet het niet als toeval wat er momenteel in de wereld gebeurt. „We zijn op weg naar ’The Great Reset’, leven in de eindtijd. Dit is zo geïnitieerd, God wil iedereen attenderen op de betrekkelijkheid van het leven.”

Daarnaast vindt hij dat qua technologie zaken onder het mom van corona versneld worden uitgevoerd, waarbij de privacy in het geding komt. „We verworden tot een totalitaire informatiemaatschappij, een dictatuur van sociale controles. Dan komt het erop aan: hebben individuen voldoende ruggengraat om zich daartegen te verweren of zich daaraan te onttrekken?”

Waar de een zijn woorden slikt als zoete koek, vinden anderen zijn uitlatingen omstreden, schuren ze soms tegen waanzin aan. Toch zorgt het - volgens Schoorstra - binnen de Baptistengemeenschap niet voor tweespalt.

Spiegel

„Ik ben geen voorstander van vaccinatie, maar heb er geen problemen mee wanneer iemand toch besluit dat te doen. Dat ik bezig ben met een kruistocht is mooi omschreven, de hoofdmoot blijft het evangelie. Als profetische gemeente willen we ook dingen aanhangig maken, die in de maatschappij aan de orde zijn. Via het woord van God probeer ik de samenleving en overheid eerder een spiegel voor te houden.”

Dat leidt tijdens zijn online uitgezonden sessies ook regelmatig tot ’duimpjes naar beneden’, kritische kanttekeningen en pittige vragen. „Nee, de ramen zijn er nog niet uit gegooid en ik ben niet bedreigd. Daar ben ik, in tegenstelling tot mijn vrouw , ook absoluut niet bang voor. Iedereen die mij kent, weet hoe ik dit bedoel. Het gaat niet om het spektakel, is geen toneelstuk. Discussie aanwakkeren, zodat mensen goed beseffen wat ze doen en wat er gebeurt, daar draait het om. Dat is al lastig genoeg, nu de kerk niet meer in het midden, maar aan de zijkant van de maatschappij staat.”

Noordhollands Dagblad

In het stuk van de krant staat in de laatste alinea de volgende tekst.

"Dat leidt tijdens zijn online uitgezonden sessies ook regelmatig tot ’duimpjes naar beneden’, kritische kanttekeningen en pittige vragen. „Nee, de ramen zijn er nog niet uit gegooid en ik ben niet bedreigd.".

Ik vraag mij meteen af of er ook positieve reacties komen op het stuk. Als dat zo is en het wordt niet in het stuk benoemd, dan is dat wel misleidend.

Van de reguliere media is geen onafhankelijk oordeel te verwachten.

Een goed commentaar op een andere site:

Hoe ouder ik wordt- hoe meer wijlen mijn opa gelijk krijgt. Als Friese boerenjongen de oorlog meegemaakt en onder de Duitser deed de Hollander hetzelfde als nu.
    Bukken, buigen, meewerken ( vandaag de score van ruim 70% Joden verraden en afvoeren- wanneer begint het verlinken van ongevaccineerden? En krijgen ze dan ook 7,50 gestort?)
    De Hollander is een angstig, kneedbaar, en niet bijster dapper volkje. Pefect om als kudde te hoeden.
    Maak ze bang- en daar gaan ze, de schaapjes.
    Toch een genetisch verschil met de Noorderling.

De spijker op zijn kop, er is niets veranderd.

Unknown zei

In uw stuk wordt gesproken over dat er in de gemeente geen tweespalt is. Dat is beslist onjuist. Er zijn reeds 30 leden vertrokken wegens om enigheid.