Schap controleert kwekers ook met heli vanuit lucht

• donderdag 30 september 2021
  • Categorie: , ,
  •

HEERHUGOWAARD Ongeveer 250 bollenkwekers in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal kunnen vanaf deze week inspecteurs van het waterschap op bezoek krijgen, die controleren of de agrariĆ«rs zich houden aan de regels voor het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen.
    Martijn Gijsbertsen 30-9-2021

Controles op het gebruik gewasbescherming

„Nu de bollen uit de grond gaan, worden ontsmet en behandeld, is het zaak dat er geen vloeistoffen in het oppervlaktewater terecht komen”, stelt woordvoerster Marieke Duijn namens Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK).

„Daar letten we vooral op als onze mensen langs bedrijven en percelen die worden bespoten trekken. Of de middelen goed worden opgevangen, niet wegvloeien en in de bodem belanden. Soms gebeurt het ontsmetten buiten, vaak vindt het plaats in schuren, dus we zullen regelmatig binnentreden.”

De controles worden ook verricht vanuit de lucht. HHNK huurt hiervoor een surveillancehelikopter met piloot in. „Vanuit de lucht zie je over het algemeen meer. Onze inspecteurs gaan tot eind van het jaar op pad.”

Het waterschap heeft recent de controles van teeltvrije zones bij agrariĆ«rs afgerond. Dat zijn stroken van een tot anderhalve meter vanaf de waterkant, afhankelijk van het soort gewas, die vrij van activiteiten en gewasbeschermingsmiddelen moeten blijven.

„Het naleefgedrag is overwegend positief”, aldus Duijn. „Er zijn hooguit twee of drie overtredingen geconstateerd, minder dan een handvol. De betrokken bedrijven hebben een waarschuwing gekregen en zijn gesommeerd de gewassen te rooien, uit de teeltvrije zones te halen en weg te gooien. Er zijn geen boetes uitgedeeld.”

Noordhollands Dagblad