Gemeente Texel wil niet verder met waterstofproject. ’Alleen te realiseren met een groot aantal complexe subsidies en bedrijfsvoering niet betrouwbaar’

• dinsdag 28 september 2021
  • Categorie: , ,
  • DEN BURG

Het Texelse college heeft na een vooronderzoek besloten geen waterstofproject op te zetten bij rioolwaterzuivering Everstekoog. De gemeente zou de hoofdrol moeten spelen bij een dergelijk experiment, dat alleen met een groot aantal complexe subsidies kan worden gerealiseerd.

28-9-2021

Waterstof is een duurzame energiedrager. Het idee was om waterstof te produceren bij Everstekoog op het moment dat er een overschot is aan zonne-energie. Ook werd onderzoek gedaan naar de mogelijkheid van een op waterstof werkende vuilniswagen. WaterstofNet heeft onderzoek gedaan naar mogelijke bedrijfsplannen.

Die blijken volgens het college ’zeer uitdagend’ te zijn. Voor veel onderdelen is 80 tot 100 procent investeringssubsidie vereist. Ook is er een aanzienlijke exploitatiesubsidie nodig voor de duurzame waterstofproductie.

De totale projectbegrotingen voor het kleinste en grootste scenario bedragen in totaal acht en twaalf miljoen euro. Door de hoge mate van innovatie blijken er reële risico’s te zijn voor een betrouwbare bedrijfsvoering. Voor verschillende geïnteresseerde Texelse partijen was dit, in combinatie met de hoge begrotingen en subsidiepercentages, ook een reden om nu niet verder te gaan met waterstof.

Enkele partijen willen wel in beperkte mate deelnemen aan voortzetting van het waterstofproefproject, maar vragen de gemeente dan de operationele en financiële hoofdrol te spelen.

Dure expertise

Voor de financiering is volgens de gemeente een complexe mix van diverse grote Europese, nationale en regionale subsidies, en eigen investeringen noodzakelijk. Voor het aanvragen van deze subsidies en het projectmanagement zou de gemeente veel dure externe subsidie- en waterstof-expertise moeten inhuren.

Subsidieverstrekkers geven bovendien geen toezeggingen vooraf en er is in 2021 veel concurrentie door aanvragen van andere grote regionale, nationale en Europese waterstofconsortia. Daarom concludeert het college dat op dit moment de tijd nog niet rijp is voor een complex lokaal waterstofproefproject op Texel.

Voor het onderzoek dat tot deze conclusie leidde, kreeg het project subsidie van de Europese waterstoforganisatie. WaterstofNet werkte nauw samen met het hoogheemraadschap, de gemeente Texel en Texelse partijen.

Noordhollands Dagblad