Wapen van Wieringerwaard blijft nog dichtgespijkerd. Het initiatief voor een hotel op die plek ketst af, gemeente wil er voorlopig niet aan meewerken

• donderdag 5 augustus 2021

• HOLLANDS KROON - WIERINGERWAARD

Op het terrein van het voormalige Wapen van Wieringerwaard komt definitief geen hotel. De initiatiefnemers hebben hun plan ingetrokken, nadat bleek dat Hollands Kroon niet wil meewerken aan de gekozen opzet en vorm.

Leo Blanc 5-8-2021

Jan de Boer van het gelijknamige bouwbedrijf in Edam kocht het etablissement uit 1798 drie jaar geleden nadat horecaondernemer Ton de Kleine failliet was verklaard. Met zijn partner André Jansen van investeringsmaatschappij De Goede Steen uit Obdam wilde De Boer het oude, dichtgespijkerde pand tegen de vlakte gooien om ruimte te maken voor een hotel.

Eerder sneuvelde al een plan bij de gemeente waarbij werd uitgegaan van zes à zeven woningen voor onder anderen senioren en starters. Toen werd de aanvraag afgewezen omdat op de locatie een horecabestemming rust.

Twintig kamers

Dit voorjaar kwam het duo naar buiten met een hotel met twintig kamers op de hoek Noordzijperweg-Molenweg in het hart van de Pauwenstad. Jansen nam toen direct het gerucht weg dat het zou gaan om een wooncomplex voor buitenlandse seizoenarbeiders. Het zou gaan om kamers met de uitstraling van een appartement, waar ook een keuken was ingetekend. De welstandscommissie zou al haar zegen hebben gegeven aan het plan. De kamers zouden worden verdeeld over begane grond en eerste verdieping.

Jansen en De Boer willen weinig kwijt over de recente afwijzing. Eerstgenoemde bevestigt dat Hollands Kroon weigert mee te werken en dat beiden daarom de aanvraag voor een omgevingsvergunning hebben ingetrokken. Twistpunt is onder meer de komst van een bedrijfswoning. De initiatiefnemers vinden die uit een oogpunt van beheer noodzakelijk, de gemeente is daarvan niet overtuigd.

Struikelblok

Woordvoerder Noortje Slot van Hollands Kroon meldt dat de bedrijfswoning inderdaad een struikelblok vormt. ,,De gemeente kan daar op basis van ingediende stukken geen toestemming voor geven”, zegt ze. Ook is aan de initiatiefnemers gemeld dat hiervoor, als Hollands Kroon al zou willen meewerken, een meer uitgebreide procedure moet worden gevolgd.

Overigens had de gemeente ook opmerkingen over de gekozen dakhelling en hotelclassificatie. Noortje Slot zegt over dat laatste: ,,Het zou een hotel met drie sterren worden. Daar past een aantal parkeerplaatsen bij. Maar daar is ter plekke onvoldoende ruimte voor.” Op tekeningen staan aan de kant van de Molenweg twaalf parkeerplekken aangegeven.

Tekeningen

Omwonenden vinden het jammer dat aan de situatie voorlopig dus niets verandert. Jan Post, die aan de Noordzijperweg enkele panden verwijderd van het oude Wapen van Wieringeraard woont, vroeg enkele maanden geleden tekeningen op bij de gemeente. ,,Ik zag direct dat er veel te weinig parkeerplaatsen waren. In de nabije omgeving kunnen gasten geen auto kwijt. Ik heb daarover contact gehad met de gemeente”, aldus Post.

Hij noemt de dichtgespijkerde horecazaak niet bepaald een sieraad voor het dorp: ,,Het verloedert steeds meer. Angst voor vandalisme of brandstichting heb ik niet. Er is voldoende sociale controle. Van vier kanten is er zicht op het pand.”

Noordhollands Dagblad