Shell moet CO2-reclame stoppen

Datum:
  • zaterdag 28 augustus 2021
  • in
  • Categorie: ,
  • AMSTERDAM Reclame-uitingen van olie- en gasbedrijf Shell over zijn programma voor CO2-compensatie zijn misleidend.



    28-8-2021

    Het bedrijf wekt volgens de Reclame Code Commissie de indruk dat het hele bedrijf CO2-neutraal opereert en dat compensatie van CO2-uitstoot door aanplant van bossen alle schadelijke gevolgen wegneemt. De commissie bepaalde daarom in twee zaken dat Shell met die reclames moet stoppen. Reclame Code Commissie vindt teksten misleidend 

    De uitspraken betroffen reclames op de achterkant van een tankwagen en algehele uitingen voor het programma waarbij tankende klanten 1 cent per liter extra betalen om de uitstoot te compenseren. De uiting op de vrachtwagen met de tekst ’Ik ben CO2-neutraal op weg’ werd door een klager als verwarrend gezien omdat Shell in een branche werkt die juist veel uitstoot veroorzaakt. Shell verweerde zich door te stellen dat de tekst op de vrachtwagen sloeg en niet anders kon worden opgevat, maar de commissie ging daar niet mee. 

    De tweede klacht betrof verschillende reclames voor het compensatieprogramma. Die zijn voorzien van de tekst ’Maak het verschil. Rij CO2-neutraal’. Een groep studenten van de VU Climate and Sustainability Law Clinic vond die tekst te ver gaan. Zij voerden aan dat compensatie door bomen te planten door veel wetenschappers als onvoldoende wordt gezien omdat de compensatie pas in de toekomst plaats vindt. Ook kon Shell niet aantonen dat alle CO2-uitstoot door het betalen van 1 cent extra per liter getankte brandstof wordt gecompenseerd. 

    De studenten werden bijgestaan door Reclame Fossielvrij en Greenpeace. Zij willen dat er een totaalverbod komt op fossiele reclames, zoals bijvoorbeeld voor brandstoffen.

    Noordhollands Dagblad




    0 reacties :

    Een reactie posten