Ook erfgoedvereniging Heemschut vraagt de rechter om een stadhuis op Willemsoord te verbieden

• donderdag 5 augustus 2021
  • Categorie: , ,
  •  DEN HELDER

Ook erfgoedvereniging Heemschut vraagt de rechter om de bouw van een stadhuis op Willemsoord te verbieden. ,,We vragen ook een voorlopige voorziening, zodat de bouw niet kan beginnen’’, zegt secretaris Henk Dirkx.

DELANO WELTEVREDEN 5-8-2021

Met een pleidooi om af te zien van de bouw ving Heemschut eerder bot bij burgemeester en wethouders. De rechter moet nu bepalen hoe sterk de argumenten van de erfgoedvereniging zijn. ,,Ons belangrijkste argument is dat het bouwplan in strijd is met het bestemmingsplan’’, zegt Henk Dirkx. ,,Wij willen ervoor zorgen dat het gemeentehuis daar niet komt.’’

Een voorlopige voorziening is volgens de Amsterdamse architect nodig om te voorkomen dat vooral het monumentale Gebouw 66 wordt aangetast. ,,Als ze eenmaal met de bouw beginnen is het ingewikkelder om de bouw stil te leggen’’, weet hij.

De advocaat van de Helderse erfgoedstichting SBCE heeft woensdag de stukken van die organisatie naar de rechtbank gestuurd, zegt voorzitter Paul Schaap. Ook SBCE vraagt de rechter het plan van tafel te vegen en te verbieden dat de bouw begint.

Noordhollands Dagblad