Tegenstanders van een nieuw stadhuis in Den Helder laten het er niet bij zitten. Ze stappen naar de rechter en desnoods de Raad van State om de bouw te voorkomen

• woensdag 14 juli 2021
  •  DEN HELDER

Het gaat nu écht gebeuren. Erfgoedstichting SBCE en andere tegenstanders van het stadhuisplan vragen de rechter om de verbouwing van twee gebouwen op Willemsoord te verbieden.

Delano Weltevreden 14-7-2021

,,Wij hebben overlegd met onze jurist’’, zegt voorzitter Paul Schaap van SBCE. ,,Onze zienswijze tegen het afgeven van de omgevingsvergunning is door de gemeente afgewezen. Net als die van zo’n honderdzestig anderen. De vergunning is verleend. Wij gaan daarom in beroep bij de rechtbank in Haarlem. Wij vragen de rechter tegelijkertijd een voorlopige voorziening af te geven om de bouw te voorkomen.’’

Wanneer de zaak precies dient, is nog niet bekend. ,,Onze jurist bereidt de stukken nu voor’’, vertelt Schaap. ,,Deze rechtszaak spannen we niet alleen aan. Diverse stichtingen en privépersonen willen bij ons initiatief aansluiten. Dan moet je onder meer denken aan nautische stichtingen die op Willemsoord werkzaam zijn.’’ SBCE gaat ook na of erfgoedvereniging Heemschut en het Kuyper Genootschap zich willen aansluiten.

Deze maand zou de bouw worden gegund aan een van de vijf bouwbedrijven die meedoen aan de aanbesteding. Directeur Ferdinand Vreugdenhil van ontwikkelbedrijf Zeestad zegt dat het nog niet zo ver is.

De tegenstanders van het stadhuisplan vinden dat Willemsoord niet de juiste plek is voor een stadhuis. Zij vrezen onder meer dat het stadhuis veel nautische werkzaamheden onmogelijk zal maken en werkgelegenheid zal kosten. Volgens het gemeentebestuur is dat absoluut niet het geval.

Derde kwartaal

Directeur Vreugdenhil zei eerder dat hij niet verwacht dat de rechter de bouw verbiedt. Zeestad wil in het derde kwartaal van dit jaar met de reconstructie van de gebouwen 66 en 72.

Als de rechter de tegenstanders inderdaad met lege handen naar huis stuurt, ook dan is de strijd nog niet gestreden, vertelt Paul Schaap. ,,Dan stappen we naar de Raad van State. Die mag dan vertellen of op Willemsoord wel een stadhuis mag worden gebouwd.’’

SBCE maakt ook bezwaar tegen de voorgenomen sloop van de pontjesbrug ter hoogte van de Museumhaven. Schaap legt uit waarom: ,,Bij de restauratie van Willemsoord heeft de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed bepaald dat de bruggen een nautische uitstraling moeten hebben. Het college wil de brug slopen en vervangen door iets dat niet nautisch is. Dat kan niet, vinden wij.’’

Nu de strijd tegen het stadhuisplan verplaatst wordt naar de rechtszaal, gaan de kosten flink oplopen, verwacht Paul Schaap. ,,Wij hopen dat er mensen zijn die ons financieel willen steunen.’’

Noordhollands Dagblad