Vier enorme windturbines praktisch in de achtertuin? Omwonenden van de N245 gruwen er van. Ze willen ze niet, ’die oerlelijke gehaktmolens’

• vrijdag 11 juni 2021
  • Categorie: , , ,
  •  TUITJENHORN

Vier windturbines met een tiphoogte van 250 meter? Omwonenden van de N245 vrezen dat ze er komen, op grondgebied van Langedijk. Ze moeten niks hebben van die ’oerlelijke gehaktmolens’.

Het bedrijf Ventolines zou de turbines willen plaatsen op grondgebied van de gemeente Langedijk, parallel aan de N245. Ze komen dan in de achtertuin van de mensen die in de gemeente Schagen wonen. En zijn veel hoger dan de turbines die er al staan.

Dat geeft grote zorgen, maakte Sjaak Kruijer, voorzitter van de dorpsraad Tuitjenhorn, duidelijk tijdens de raadsvergadering waarin de Regionale Energie Strategie werd besproken. De omwonenden vrezen grote overlast.

Lusten

Kruijer: ,,Dit is te gek voor woorden. Ter vergelijking, de kerktoren van Noord-Scharwoude is 56 meter hoog.’’ Zijn collega Dick van Strien van de dorpsraad Waarland: ,,Profiteren de gemeente Schagen en bewoners van deze windmolens? Of hebben wij alleen de lasten en niet de lusten?’’ De tegenstanders spreken van ’oerlelijke gehaktmolens’, omdat vooral de grote turbines veel slachtoffers maken onder vogels.

Genoeg

In de Regionale Energie Strategie (RES) leggen gemeenten vast welke maatregelen ze willen nemen om bij te dragen aan het terugdringen van de luchtvervuiling. Schagen en de andere Noordkopgemeenten hebben al aangegeven dat er (voorlopig) geen nieuwe windturbines in de Noordkop moeten komen, omdat veel inwoners vinden dat er zo langzamerhand wel genoeg molens in de regio staan.

Volledig

Daarom wordt volledig ingezet op zonne-energie. Maar dat betekent wel dat er in Schagen maar liefst 470 hectare (landbouw)grond moet worden volgezet met zonnepanelen, betoogde Manuel den Hollander namens energiecoöperaties en de natuur- en milieufederatie. Ook niet fraai en niet zo goed voor de natuur. Om dezelfde hoeveelheid stroom op te wekken zijn slechts vijftien windturbines nodig. ,,Misschien zou je daar nog wel een plekje voor kunnen vinden?’’

Daken

Niet als het aan de gemeenteraad ligt, zo blijkt uit de reacties van de diverse fracties in de raad. Die steunen voluit het voorstel van burgemeester en wethouders om niet voor extra windturbines te gaan.

,,Meer windmolens zijn voor ons een ’no go’. Net als grootschalige zonneparken’’, verwoordt Ingo Kroon het standpunt van de VVD. Zet de (grote) daken vol met zonnepanelen, stellen de liberalen. En zet landelijk weer in op kernenergie.

Geen moeite

Ook de Seniorenpartij denkt dat nucleair energie opwekken de enige manier is om de klimaatcrisis het hoofd te bieden. ,,Maar daar gaan wij uiteraard niet over’’, meldt Perry Vriend. ,,Wij zijn tegen windturbines, maar hebben geen enkele moeite met zonnepanelen.’’

De bezwaarmakers zijn er bepaald niet gerust op. Het besluit om geen nieuwe windturbines toe te staan geldt alleen voor de eerste versie van het energieplan. Maar na de RES 1.0 komt de RES 2.0 en daar zouden de turbines zo maar eens wel in kunnen staan, zo vrezen de tegenstanders.

Draagvlak

De PvdA zou daar geen moeite mee hebben, meldt Vera van Vuure. ,,Met alleen zonne-energie redden we het niet.’’ Als na corona weer uitgebreide bijeenkomsten met de inwoners mogelijk zijn hoopt de PvdA alsnog draagvlak voor de turbines te krijgen.

GroenLinks wil nu al meer windmolens. Als de gemeente haar inwoners een goeie toekomst wil bieden zijn impopulaire maatregelen nodig, stelt woordvoerder Ben Sintenie. ,,Wij zijn geen voorstanders van windmolens, maar we kunnen het niet zonder.’’

Lastig

Komen die grote turbines in Langedijk er echt? Dat is nog lang niet zeker, stelt wethouder Hans Heddes de ongeruste omwonenden van de N245 enigszins gerust. Volgens Heddes heeft zijn collega uit Langedijk hem verzekerd dat er dan wel draagvlak onder de bewoners moet zijn. ,,En dat zal lastig worden.’’

Daarbij: in de politiek in Langedijk is een amendement aangenomen waarin staat dat molens alleen kunnen als ze zeshonderd meter van de woonhuizen af staan. VVD en CDA willen dat ook de Schager gemeenteraad deze afstandsgrens vastlegt in het windmolenbeleid.

Noordhollands Dagblad