Noord-Holland wil ban op zonnepanelen die door dwangarbeiders zijn gemaakt

• maandag 12 april 2021
  • HAARLEM - Noord-Holland wil een ban op zonnepanelen die door dwangarbeiders zijn gemaakt. Provinciale Staten is van mening dat ’we niet mogen wegkijken van de onderdrukking, dwangarbeid en genocide op de Oeigoerse moslimminderheid’ in China en nam maandag een motie aan met die strekking.

Peter Schat 12-4-2021

De motie, ingediend door elf van de veertien fracties (JA21, ChristenUnie, GroenLinks, Denk, SP, CDA, PvdA, VVD, D66, PvdO en PvdD), kreeg bijna unanieme steun. Alleen Ralf Dekker (Forum voor Democratie) stemde tegen. Klimaatgedeputeerde Edward Stigter (GroenLinks) sprak uit de motie sympathiek te vinden. ,,Het kan niet dat er een relatie wordt gelegd tussen dwangarbeid en opwekken duurzame energie. Ik ben bereid dit, zoals de motie vraagt, aan de orde te stellen in mijn overleg met andere provincies. En met het Rijk, misschien wel belangrijker gelet op het aandeel dat Europa kan hebben in deze kwestie.’’

De motie volgde op het nieuws dat uit onderzoek van het Amerikaanse Horizon Advisory blijkt dat in de Chinese grondstoffenindustrie voor zonnepanelen sprake is van wijdverbreide dwangarbeid door Oeigoeren. Nagenoeg alle grote Chinese zonnepaneelfabrikanten zouden contracten hebben met verdachte grondstofleveranciers. Omdat ook in Noord-Holland mogelijk zonnepanelen worden of zijn aangelegd met ’foute’ zonnepanelen, willen de Staten dat de provincie ’maximale inspanningen’ pleegt om dwangarbeid in de productieketen te voorkomen.

Een motie van 50Plus/Partij van de Ouderen om te kijken of wind- en geluidschermen een geschikte plek zijn voor zonnepanelen kreeg ook brede steun en werd aangenomen met 36 tegen 17 stemmen. Tegen stemden D66, Forum, JA21 en PVV. Gedeputeerde Stigter stond sympathiek tegenover de motie. ,,Het is meervoudig ruimtegebruik. We kijken daar in het kader van de Regionale Energiestrategieën al naar en doen een pilot in Alkmaar waarvan de uitkomsten relevant zijn voor de hele provincie en misschien ook wel voor heel Nederland.’’

Noordhollands Dagblad