Faillissement Huisartsenpraktijk Breezand BV aangevraagd. Valt de dokter om?

• vrijdag 9 april 2021
  • Categorie: , ,

HOLLANDS KROON - BREEZAND

Nee, het gaat om een BV van de vroegere huisarts. Een ict-bedrijf zegt dat ze haar rekening niet betaalt

Een schuldeiser heeft bij de rechtbank van Alkmaar het faillissement aangevraagd van Huisartsenpraktijk Breezand BV.

De besloten vennootschap is gevestigd aan de Zandvaart 82a, waar huisartsenpraktijk Co-Med zit. Dat maakt de zaak verwarrend, want deze praktijk staat los van Huisartsenpraktijk Breezand BV, die voorheen de artsenpost draaide.

Inmiddels valt de praktijk onder Co-Med, dat door het hele land huisartsenpraktijken runt, om zo de huisartsen organisatorische taken uit handen te nemen. Het bedrijf nam de praktijk in Breezand enige tijd geleden over.

Co-Med heeft niets te maken met het juridische geschil, meldt een woordvoerster van de overkoepelende organisatie Co-Med uit Maastricht desgevraagd.

Geen zorgen

Patiënten hoeven zich volgens haar geen zorgen te maken. ,,Wij weten hier niks van. De praktijk draait gewoon door.’’

De enige aandeelhouder van Huisartsenpraktijk Breezand BV is Stichting Administratiekantoor WMV, zo blijkt uit gegevens van de Kamer van Koophandel.

De bestuurder van deze stichting is Arstrid van Heusden, voorheen huisarts en eigenaar van de praktijk aan de Zandvaart (en in Anna Paulowna). Haar partner Anne Jan van der Veen is in Breezand nog werkzaam als arts, in dienst van Co-Med.

Afdwingen

Van Heusden bevestigt dat de huidige artsenpraktijk buiten het conflict valt. ,,Dat gaat om een BV van mij, die deze naam draagt. Maar de praktijk van Co-Med staat op zichzelf. Die draait heel erg goed, het is heel fijn voor de patiënten dat zij er in zijn gestapt.’’

Ze is verbolgen over de stap van het ict-bedrijf. Volgens haar zijn er afspraken gemaakt over betaling van het openstaande bedrag. ,,Die doorkruisen zij hier mee.’’

Van Heusden schakelde het ict-bedrijf uit Brabant in nadat ze haar praktijk in De Ontmoeting in Anna Paulowna moest verlaten. ,,Toen moesten alle systemen worden omgezet naar de praktijk in Breezand.’’

Het bedrijf stelt nu dat de rekening (oorspronkelijk dik 4500 euro) niet is betaald. De firma schakelde een deurwaarder in, zonder resultaat. Eind oktober vorig jaar bepaalde de rechtbank dat de huisartsenpraktijk moest betalen, maar ook toen gebeurde dat niet.

Tienduizend euro

Volgens de faillissementsaanvraag is de rekening, inclusief bijkomende kosten, inmiddels opgelopen tot boven de tienduizend euro. Een kwart daarvan is na de faillissementsaanvraag betaald, door de dochter van Van Heusden.

,,Klopt’’, zegt de gewezen huisarts daarover. ,,Ik ben daarnaast met andere crediteuren bezig om de rekeningen te betalen. De afspraak, ook met dit bedrijf, was dat mijn advocaat daarover op 15 april een brief zou sturen. Maar daar hebben ze dus niet op gewacht.’’

Contact

Volgens mr. drs. Joost Konings van Invorderingsbedrijf, dat de faillissementsaanvraag doet namens het ict-bedrijf, is herhaaldelijk geprobeerd contact te leggen met de advocaat van mevrouw Van Heusden. ,,Maar die reageert nergens op. Daarom is bij uitblijven van betaling faillissement aangevraagd.’’

Van Heusden: ,,Dat verbaast mij dan. Ik weet nergens van. Het is in deze tijden van corona niet makkelijk om contact te leggen.’’ Ze denkt dat het bedrijf zichzelf uiteindelijk in de vingers snijdt.

,,Zij hebben al een kwart van hun vordering betaald gekregen. Maar er zijn meer schuldeisers. Als het tot een faillissement komt moeten ze dat geld nog terugbetalen ook, als ze pech hebben. Maar ik ben niet van plan om failliet te gaan hoor, zeker niet.’’

Konings signaleert dat Van Heusden er voor een huisarts een opmerkelijk groot aantal vennootschappen op na houdt. Ze heeft acht inschrijvingen in het handelsregister. ,,Doorgaans heeft een huisarts een werkmaatschappij en een holding, meer niet.’’

Huurconflict

Huisarts Van Heusden lag eerder overhoop met de gemeente Hollands Kroon, over de huur van haar praktijkpand in De Ontmoeting in Anna Paulowna. Ze werd uiteindelijk door de gemeente zelfs uit het pand gezet omdat ze de huur niet meer betaalde. Van Heusden was ontevreden over de kwaliteit van het pand en stopte daarom met betalen. Ze blijft bij haar standpunt ,,Het is een draak van een gebouw. Dat vind ik niet alleen. Maar de gemeente wilde er niks aan doen om het op te lossen.’’ De uitzetting van de huisarts leidde tot veel onrust bij de patiënten. Huisartsenorganisatie Kop van Noord-Holland begon hierop een eigen praktijk, een uitzonderlijke maatregel. Patiënten stapten massaal over.

Noordhollands Dagblad