Wordt rechtszaak wietolie keerpunt? – Sander Compagner met Rinus Beintema

• vrijdag 9 april 2021
  •  De Nederlandse wetgeving is volgens Beintema totaal onlogisch.

Wordt rechtszaak wietolie keerpunt? – Sander Compagner met Rinus Beintema

Drugsbeleid is “vragen om ellende”

Op 21 juni vindt in Zwolle (eindelijk) een rechtszaak plaats waarin de rechter zal worden gevraagd om een oordeel te geven over de vraag of wietolie in Nederland legaal hoort te zijn.

De zaak is aangespannen door het OM tegen stichting Suver Nuver van Rinus Beintema, die zich al jaren inzet voor de legalisatie van wietolie.

In dit interview door Sander Compagner, hoofdredacteur van De Andere Krant, vertelt Beintema dat hij de zaak bewust heeft uitgelokt door zich zo open en transparant mogelijk bezig te houden met de verkoop van wietolie. Hij doet dit al sinds 2015 vanuit Leeuwarden, waar hij de steun heeft van de plaatselijke autoriteiten.

Zijn stichting organiseert onder meer Medical Social Clubs waar mensen bij elkaar komen om kennis en ervaringen uit te wisselen over het gebruik van wietolie op basis van wietextracten. Stuver Nuver heeft 25.000 donateurs en 15-16.000 regelmatige bestellers van wietolie, veelal mensen met pijnklachten of andere kwalen, zoals slapeloosheid.

Aanleiding voor het OM om de rechtszaak te starten was de inbeslagname van een pakketje van Suver Nuver (Fries voor: “beetje vreemd”) in Zwolle. De officier van justitie heeft Beintema echter verzekerd dat hij geen hoge straf zal eisen. Ook voor het OM is “operatie Edelhert”, zoals ze deze zaak zelf noemen, een proefproces.

Hoewel wietolie illegaal is, en het extract zelfs tot de hard drugs wordt gerekend, heeft Beintema nog nooit een politie-inval gehad, vertelt hij aan Compagner. Hij hoopt dat door het proces “de politiek wakker wordt en zich met de situatie gaat bemoeien.”

De Nederlandse wetgeving is volgens Beintema totaal onlogisch. “Wiet is illegaal aan de achterdeur, maar legaal aan de voordeur. Dat is vragen om ellende.” Verkopers van wiet mogen zelfs hun eigen waren niet keuren. Wanneer ze een bijsluiter bij hun product voegen, zoals Beintema doet, overtreden ze ook nog eens de geneesmiddelenwet.

Volgens Beintema loopt Nederland ver achter op ontwikkelingen in andere landen, zoals Zwitserland, Canada, Italië en een aantal Amerikaanse staten, waar wietolie legaal is voor medicinaal gebruik. Op dit moment wordt ook onderzoek gedaan in Nederland, onder meer in Rotterdam, naar de medicinale werking van wietolie. De resultaten daarvan zullen de komende tijd bekend worden.

Beintema heeft de rechtbank verzocht om de rechtszaak op 21 juni in Zwolle via een live-stream openbaar te maken.

Op 20 april, op Nationale Cannabisdag, organiseert Stuver Nuver (https://www.suvernuver.org/) een online festival (www.420fest.nl).

Deze video is geproduceerd door Café Weltschmerz.
    Café Weltschmerz gelooft in de kracht van het gesprek en zendt interviews uit over actuele maatschappelijke thema’s.
    Wij bieden een hoogwaardig alternatief voor de mainstream media.

Café Weltschmerz is onafhankelijk en niet verbonden aan politieke, religieuze of commerciële partijen.

Waardeer je onze video’s?
    Help ons een in de strijd naar een eerlijker Nederland, vrij van censuur en Steun Café Weltschmerz. https://steun.cafeweltschmerz.nl/

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen in je mailbox?