VVD en CDA willen avondklok verlengen: ‘Onacceptabel’

• donderdag 4 februari 2021

VVD en CDA willen avondklok verlengen: ‘Onacceptabel’

Als het OMT het kabinet adviseert om de avondklok te verlengen, zullen VVD en CDA daar steun aan geven. CDA-fractievoorzitter Heerma wil ‘liever nu doorzetten’ dan later weer versoepelingen terugdraaien. Klaas Dijkhoff (VVD) zei in het Kamerdebat over de coronacrisis dat er ‘extra tikken nodig zijn’ vanwege de Britse variant. “Daarom denk ik dat het nodig zal zijn om de avondklok te verlengen,” aldus de fractievoorzitter van de VVD. Op 10 februari loopt de avondklok af. Morgen komt het OMT met een advies over het effect ervan.

De woorden van Heerma en Dijkhoff zetten bij veel mensen kwaad bloed. “Wanneer ziet het volk nu dat we op weg zijn naar een totalitaire staat?” vraagt Mercy. Columnist Marianne Zwagerman reageert: “De verlenging van de avondklok is al besloten dus. Zonder enig wetenschappelijk argument.”

Emeritus hoogleraar van de VU Wouter Keller vat de argumentatie bij de avondklok als volgt samen: “Als de cijfers tegenvallen: ‘avondklok hard nodig, dus verlengen’. Als de cijfers meevallen: ‘avondklok werkt, dus verlengen’.”

Nog langer huisarrest

Spreker en auteur Hans van Tellingen pleit tegen verlenging van de avondklok. “Nee. Niet doen. Dit kabinet is het meest onliberale kabinet ooit,” zegt hij.

Ook Forum voor Democratie is fel tegen. “Rutte en Hoekstra willen Nederland nog langer huisarrest geven. Onacceptabel. Er is geen bewijs dat de avondklok werkt, maar de inperking van de vrijheid is enorm. Mensen die nu al mentaal kapotgaan door de lockdown, krijgen een extra klap,” aldus de partij.

Zondag spreekt het kabinet weer over de avondklok in het Catshuis.