’Raad gepasseerd over extra asbest? Niets van waar’

• donderdag 4 februari 2021
  • Categorie: , , ,

• HOLLANDS KROON MIDDENMEER De gemeenteraad gepasseerd? Niets van waar, reageert het college van burgemeester en wethouders van Hollands Kroon. Het gaat over de opslag van asbesthoudende stoffen op Agriport A7.

Ed Dekker 4-2-2021

De raad wist van niks, zo blijkt uit vragen die GroenLinks over de kwestie stelde aan het college. De partij reageerde zeer verbaasd na een publicatie in het Gemeenteblad, een uitgave van Hollands Kroon.

Daarin maakte het college bekend het bedrijf Grondstoffenbank Agriport vergunning te hebben verleend voor het opslaan van extra grond met daarin asbest. Het betreft een uitbreiding van vijfhonderd ton naar tweeduizend ton. Heibel is ontstaan over de wijze waarop is besloten over de vergunning.

Vier keer zoveel meer asbesthoudende stoffen op Agriport, dat had besproken moeten worden met de raad, aldus GroenLinks. ,,Op z’n minst had de raad tijdig geïnformeerd moeten worden”, stelde fractievoorzitter Lilian Peters.

Het gaat volgens haar om een ’maatschappelijk gevoelig’ onderwerp. Vanwege het gemeentelijk beleid rond datacenters liggen ontwikkelingen op Agriport onder een vergrootglas.

Volgens de regels

Het college is zich van geen kwaad bewust, zo blijkt uit de reactie van woordvoerder Noortje Slot. Volgens haar is geheel volgens de regels gehandeld. ,,Het verlenen van dit soort vergunningen doet de Omgevingsdienst Nood-Holland Noord voor ons. Daar zijn heldere afspraken over gemaakt.”

Slot: ,,Het bedrijf Grondstoffenbank voldoet met de huidige en beoogde opslag aan de regels. Dat beoordeelt de Omgevingsdienst en die heeft namens het college de bevoegdheid om beslissingen te nemen. Dergelijke aanvragen hoeven niet eerst in het college te worden besproken. De dienst heeft de deskundigheid in huis om een aanvraag te beoordelen. Van de raad passeren is geen sprake.”

De asbesthoudende stoffen leveren volgens de Omgevingsdienst geen gevaar op. Volgens deze organisatie gaat het om grond waarin de concentratie asbest lager is dan duizend milligram per kilo. De dienst controleert dat ook, verzekert Noortje Slot.

Noordhollands Dagblad