Imming eist geld van Hollands Kroon

• dinsdag 16 februari 2021
  •

Hollands Kroon - ’Niet te beschrijven wat deze kwestie voor impact heeft op ons gezin’

RECHTSZAAK
    „Het is niet te beschrijven wat deze zaak voor een impact heeft op ons gezin. We hebben alles geprobeerd, maar Hollands Kroon wil simpelweg niet meewerken.”

Frits Verhagen

WIERINGERWERF Dat zei transportondernemer Paul Imming maandag tijdens een rechtszaak in Haarlem. Hij eiste dat de rechter de gemeente een tik op de vingers geeft voor haar beslissing om Imming en zijn gezin niet boven zijn bedrijf op bedrijventerrein Schelphorst in Wieringerwerf te laten wonen.

Imming kocht het bedrijfspand inclusief het bovenappartement in 2016 van zijn schoonvader. Volgens de ondernemer en zijn schoonvader heeft een ambtenaar van de gemeente destijds verzekerd dat de combinatie van bedrijf en wonen geen probleem was.

Die toezegging is nooit vastgelegd. Paul Imming dacht dat het wel goed zat, want zijn vrouw had immers jarenlang op dezelfde plek gewoond. Toch ging het fout. De gemeente stelde in 2018 vast dat het gezin Imming illegaal boven het transportbedrijf woonde.

Imming deed er daarna alles aan om toch in Wieringerwerf te kunnen blijven. „Als ik destijds had geweten, dat ik niet bij mijn bedrijf had kunnen wonen, had ik het pand natuurlijk nooit gekocht.” De ondernemer sprak met wethouder Theo Groot en de gemeenteraad. Dat haalde niks uit. Paul Imming diende een verzoek in om het bestemmingsplan zo te wijzigen dat bewonen van de bovenwoning wel mocht. Het college was echter tegen een nieuw bestemmingsplan en werd daarin gesteund door de raad. Het voornaamste argument was dat in dat geval de komst van bepaalde bedrijven naar Schelphorst zou worden beperkt.

Imming zei tegen de rechter dat de raadsleden het college hebben opgedragen naar een oplossing te zoeken. Die is tot op de dag van vandaag niet gevonden. De ondernemer heeft de uitkomst niet willen afwachten. Hij heeft vorig jaar een nieuw onderkomen gekocht op 800 meter afstand van Schelphorst in Slootdorp.

Toch is er nog voldoende reden om de rechtszaak door te zetten, zo betoogde zijn raadsvrouw Simone Smit. De ondernemer heeft zich enorm in de schulden gestoken en betaalt nu nog zo’n 2.000 euro per maand voor een bedrijf plus woning dat sinds ruim een half jaar leegstaat. „Mijn cliĆ«nt heeft recht op een schadevergoeding”, aldus Smit.

De vertegenwoordigster van Hollands Kroon zei dat er wel degelijk is gekeken naar de belangen van de familie Imming, maar dat er sprake blijft van een illegale situatie waar de gemeente terecht tegen optreedt.

Bestuursrechter M. Kraefft liet blijken alle begrip te hebben voor de situatie van het gezin Imming, maar dat er wel een onherroepelijk bestemmingsplan ligt waar hij niet omheen kan. „Het is een lastige discussie.”

De rechter komt uiterlijk 29 maart met een uitspraak.

Noordhollands Dagblad

Hollands Kroon...........................wat een oplichtersbende.

Werkelijk ieder bestemmingsplan kan in Hollands Kroon worden aangepast, tenminste als het voor familie of vrienden van de bestuurders of hun slaafjes de ambtenaren gaat.
    Eerzame burgers lopen dag in dag uit tegen een muur van onwillige politici en ambtenaren op. Als dergelijke zaken in een ander land gebeuren zeggen we dat het een bananen republiek is.