Live: Avondklok moet per direct worden opgeheven, ook als de staat in hoger beroep gaat

• dinsdag 16 februari 2021
  • De stichting Viruswaarheid had een rechtszaak aangespannen tegen de overheid.

Avondklok per direct verboden: ‘Eindelijk een rechter die rug recht houdt’

De avondklok in Nederland moet per direct worden opgeheven, zo heeft de rechtbank in Den Haag bepaald. De stichting Viruswaarheid had een rechtszaak aangespannen tegen de overheid. Volgens de rechtbank was er bij de invoering van de avondklok geen sprake van ‘de bijzondere spoedeisendheid’ die nodig is om gebruik te kunnen maken van de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag.

Het kabinet gaat de uitspraak bestuderen, zo heeft minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid laten weten in een reactie. “We hadden er niet meer op gehoopt omdat we al eerder zaken hebben verloren. Deze zaak is zo evident, de rechter heeft dat gezien,” reageerde Viruswaarheid verheugd.

Ook veel andere mensen zijn blij met de uitspraak. “Jeetje, leven we toch nog in een democratie?” vraagt opiniemaker Jan Roos. “Vanavond weer naar buiten! Deze uitspraak was hoognodig om het vertrouwen in de rechterlijke macht te herstellen,” reageert publicist Sietske Bergsma, toevoegende dat dit ‘een belangrijk signaal’ is.

Spoeddebat

Neuroloog Jan Bonte stelt: “Het is klaar! Over en uit! Eindelijk een rechter die haar of zijn rug recht houdt! Gefeliciteerd, Jeroen Pols! Goed gedaan!” Percolator vraagt zich af: “Gaat het gezonde verstand dan eindelijk zegevieren?”

Ook politici laten van zich horen. “Goed nieuws! Ik heb het altijd gezegd, de avondklok is buitenproportioneel,” zegt PVV-voorman Geert Wilders, die een spoeddebat heeft aangevraagd. “Rutte heeft dus ten onrechte Nederland na negen uur ’s avonds opgesloten. Mijn aangenomen motie genegeerd. Die vreselijke avondklok er toch doorgedrukt. En nu terecht keihard teruggefloten.”

Geen VVD-huisarrest meer

Forum voor Democratie voegt toe: “De avondklok is niet alleen totalitair en disproportioneel, maar nu ook illegaal. FVD wil dat hij vandaag nog wordt afgeschaft. Geen VVD-huisarrest meer voor Nederland!”

“Rutte mag nu geen ‘geitenpaadje’ of ‘inlegvelletje’ of andere karteltruc bedenken om de avondklok alsnog door te duwen. De avondklok is illegaal en moet nu definitief van tafel. De vrijheid om naar buiten te gaan is een fundamenteel recht.”

“Beschamend dat een rechter zo hard moet ingrijpen om een uit de hand gelopen overheid terug te fluiten,” twittert FVD-Kamerlid Wybren van Haga.