Oppositie Hollands Kroon wil het hele verhaal over datacenters helder voor ogen krijgen met een ingelaste raadsvergadering

• donderdag 26 november 2020
  • Categorie: , , ,

•  HOLLLANDS KROON - MIDDENMEER

Onder aanvoering van D66 pleit een deel van de politiek in Hollands Kroon voor een extra raadsvergadering over datacenters. Het gaat daarbij zowel om informatie over de ontstaansgeschiedenis, de huidige situatie als de toekomstige ontwikkelingen, aldus D66-fractievoorzitter Liesbeth Vlietstra-Wouterse.

Winnie van Galen 26-11-2020

De aanvraag voor de ingelaste raadsvergadering (voorgesteld is 1 december) is woensdag de deur uitgegaan. Voor deze procedure is de steun van een vijfde van de gemeenteraad vereist. Hieraan wordt ruimschoots voldaan. De brief is mede ondertekend door raadsleden van Fractie Ruiter, Onafhankelijk Hollands Kroon, PvdA, GroenLinks, Lada en Anders!

Vergunningsvrij

Aanleiding voor het verzoek vormt onder meer de start van grondwerkzaamheden aan de Westlanderweg in Middenmeer waar Microsoft een tweede datacenter gaat ontwikkelen. Hoewel het vergunningentraject voor de bouw van dit datacenter nog niet is afgerond, kan dit bouwrijp maken straffeloos gebeuren, legt een woordvoerder van de gemeente uit. ,,Dit kan vergunningsvrij omdat het terrein van Agriport is.’’

Op het terrein zijn onder meer bouwketen geplaatst en ook is er met goedkeuring van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier een natuurwaterberging aangelegd, aldus de gemeentelijke woordvoerder.

Aan Liesbeth Vlietstra de vraag of de partij een beetje de weg een beetje kwijt is wat de datacenters betreft? ,,Nee, dat is het niet. Het is goed om met elkaar te praten wat er is gebeurd sinds Agriport het levenslicht zag in de Wieringermeer. In hoeverre zitten we er goed in wat de afspraken zijn. Het klopt dat we met z’n allen allerlei raadsbesluiten hebben genomen, we weten het, maar we willen nogmaals duidelijk horen hoe het zit. We willen weten hoe we ermee kunnen omgaan. Dat geldt ook voor het bouwrijp maken van het terrein aan de Westlanderweg. Iedereen kan zien dat daar werkzaamheden worden verricht. Bij mij is onvoldoende duidelijk hoe dat zit.’’

Kaasfabriek

Daarnaast wil ze graag helderheid over de vraag wat er precies mogelijk is aan ontwikkeling op Agriport en andere bedrijventerreinen in de gemeente. ,,Een datacenter of een kaasfabriek? Wordt er wat de vestiging van bedrijven op Agriport betreft een onderscheid gemaakt. Ik zou graag weten hoe dit in elkaar steekt.’’

Die duidelijkheid moet er wat Vlietstra betreft ook komen over de landschappelijke inpassing van de datacenters. Verder moet er een helder beeld ontstaan over de toekomst van het gebied. ,,Wat willen we er nog meer,’’ aldus de D66 fractievoorzitter.

Los van de ingelaste raadsvergadering heeft het college van burgemeester en wethouders ook zelf stappen gezet. Voor 19 januari is een zogeheten beeldvormende raadsvergadering uitgeschreven die is ingegeven door vragen over het onderwerp die in het presidium (een periodieke bijeenkomst van de fractievoorzitters met het college van b en w) zijn gesteld, aldus de gemeentelijke voorlichter. Bij een beeldvormende vergadering vallen overigens geen besluiten, hetgeen er wordt besproken is louter ter informatie.

Arbeidsmigranten

Vragen zijn ook gesteld door de Fractie Jeff Leever. Kortgeleden maakte Leever zich los van coalitiepartij Senioren Hollands Kroon. De door die partij geĆ«iste fractiediscipline over datacenters brak hem op waarna hij zijn raadszetel meenam en een eigen partij oprichtte. Leever wil onder meer van het college weten of er sprake is van bewoning door arbeidsmigranten langs de Cultuurweg in leegstaande boerderijen, die (mogelijk) zijn opgekocht door Agriport? En als dat zo is ’of er wordt voldaan aan de benodigde vergunningen en het van toepassing zijnde beleid’?

Noordhollands Dagblad

Er staat een heel logiesaccommodatie voor arbeidsmigranten zonder vergunning!!! Ook meskers... Need a say more..