Agrariërs zitten niet stil in coronatijd en kijken via onderzoek naar de toekomst. Grondhonger van de boer is hoog

• vrijdag 27 november 2020
  • Categorie: , ,

• HOLANDS KROON - WIERINGERWERF

’Maar de boer, hij ploegde voort’. Om met de woorden van Werumeus Buning te spreken (’De ballade van den boer’). Coronacrisis of niet, bepaalde zaken gaan nu eenmaal gewoon door. Onderwerpen zoals de huisvesting van arbeidsmigranten de scenariostudie rond het Amstelmeer zijn actueel. Daarnaast staat een evenement als de verlichte boerderij- en streekproductenroute op de decemberagenda.

Lydia Jasper 27-11-2020

Een van de lopende zaken is het onderzoek naar de toekomst van de agrarische sector in Hollands Kroon. LTO Noord en de gemeente vroegen Amsterdam Green Campus daarnaar onderzoek te doen. De resultaten van het onderzoek en de actiepunten worden door de betrokkenen maandag 30 november besproken via een digitale presentatie.

Een van de belangrijkste conclusies is dat er groeiperspectief moet zijn om te kunnen professionaliseren. Het gaat dan om schaalvergroting tussen de tien en vijftig hectare per bedrijf en bescherming van de bestaande agrarische grond. De grondhonger van de gemiddelde teler is hoog, aldus het onderzoek.

Gespannen voet

’Van buitenaf zien we verschillende ontwikkelingen binnen Hollands Kroon die beslag leggen op ruimte en grond en dat staat op gespannen voet met het gestelde belang van de agrarische sector’. Het merendeel van de ondervraagden ziet grote kansen en voordelen in de gemeente Hollands Kroon en dat heeft voor een belangrijk deel te maken met de ligging en klimatologische omstandigheden van het gebied.

Een van de andere aandachtspunten betreft de bedrijfsopvolging. De komende tien jaar dient bij twee derde van degenen die mee hebben gedaan aan het onderzoek zich de opvolgersvraag aan. En dat is tamelijk veel. Het betekent ook dat de komende tien jaar cruciaal zijn voor de ontwikkeling van de sector en hoe dat doorwerkt in de investeringsbereidheid van mogelijke opvolgers.

Inhaalslag

Pakweg een jaar geleden was het nog ondenkbaar dat de leden van LTO Noord Hollands Kroon steevast digitaal vergaderden. Zo geven bestuursleden Marbel De Graaf en Anouk Sturm aan. Maar vanwege corona moesten de leden op dit vlak wel een inhaalslag maken.

Zij zien wel voordelen in dit digitaal vergaderen. „Het werk gaat tijdens het overleg gewoon door”, aldus De Graaf. „De agrariërs zijn via de mobiel aan het vergaderen, terwijl ze op de trekker rijden. Ook kunnen we nu een half uur eerder beginnen, want niemand hoeft in de auto te stappen om naar een afgesproken vergaderlocatie te rijden.”

Meer efficiënt vergaderen dus dan voorheen. Maar dat neemt niet weg dat het live mekaar ontmoeten toch wordt gemist. Met name het praatje onderling. Sturm: „Want dat onderonsje gaat nu eenmaal moeilijk als je in een groep zit met twintig anderen.”

In deze coronatijd waren er ook opwekkende berichten. „De toeristenbelasting is van de baan”, zegt De Graaf. „Daar werden ondernemers mee geconfronteerd die arbeidsmigranten een huisvesting boden. Met terugwerkende kracht is de toeristenbelasting van tafel. De nota kon in de prullenbak.”

Kraampjesverkoop

Ook nam de ’kraampjesverkoop’ dit jaar toe. Mensen gingen vaker langs lokale verkooppunten voor allerlei producten. „Daar zijn geen cijfers van, maar de ervaringen zijn positief. Consumenten hadden en maakten er tijd voor om er op uit te gaan. Ook merkte ik dat er veel vertrouwen is in de producten die werden verkocht. Juist omdat ze dichtbij werden geproduceerd.”

In het verlengde hiervan vindt straks de boerderij- en streekproductenroute plaats. Op zaterdag 18 en zondag 19 december kunnen liefhebbers een route rijden door Hollands Kroon. Via een webshop is het mogelijk spullen te bestellen die zaterdag worden opgehaald bij de adressen. De bezoekers blijven in de auto en krijgen hun waar via een drivethrough aangereikt.

„We hebben vier routes die door de vier oude gemeentes van Hollands Kroon lopen”, zegt Sturm. „Het enthousiasme bij de agrariërs is groot. Voor de Wieringermeer hebben we ontzettend veel aanmeldingen gekregen. Bedoeling is dat de deelnemers tijdens het rijden van de route wat leren over de herkomst van de producten. Bij de boerenrustpunten is informatie te beluisteren. Ook denken we aan het maken van een playlist, zodat deelnemers de favoriete muziek van de agrariërs kunnen beluisteren.”

De deelnemende boerderijen langs de routes zijn verlicht. „We willen eveneens een ’feelgoodfilm’ maken van het evenement. Op die manier kunnen we mensen achteraf bereiken.”

Opgericht

De afdeling Hollands Kroon is in januari 2012 opgericht en heeft 589 leden waarvan er 392 bedrijfsleden LTO Noord zijn en 21 bedrijfsleden KAVB. Andere leden zijn bijvoorbeeld belanghebbenden (loonbedrijf, accountant), oud-bedrijfsleden (vroeger met een bedrijf) en partners.

Noordhollands Dagblad