Overleg tussen de advocaten van Rob Scholte en Den Helder begint alweer met gedoe. ’Wij willen praten met een lid van het college, niet met een ambtenaar’

• vrijdag 23 oktober 2020
  • De gemeente Den Helder vindt het niet nodig om een lid van het college van burgemeester en wethouders te sturen naar een overleg met de advocaten van Rob Scholte, komende donderdag. Dat zegt advocaat Benno Friedberg. En dat betekent gedoe.

Meteen na de uitspraak op 7 oktober nodigde Friedberg stadsadvocaat Ilse van der Poel uit voor overleg. Friedberg: ,,De rechter zegt dat we serieus moeten overleggen. We hebben daarom alle partijen uitgenodigd. De gemeente en de deurwaarder reageren nogal krampachtig. Het college schuift het overleg af op de stadsadvocaat en een ambtenaar. Wij willen iemand van het college aan tafel. Als daar een ambtenaar komt zitten die niet bevoegd is afspraken te maken, snap ik niet wat we daar doen.’’

Ervaring

Friedberg zegt ervaring te hebben met zulke overleggen. ,,Bij de onderhandeling over de verkoop van het postkantoor moesten we ook praten met een ambtenaar die niet bevoegd was om afspraken te maken. Die onderhandelingen zijn door de gemeente afgebroken. Dat was onrechtmatig, zegt de rechter. Onze schadeclaim van1.7 miljoen euro is op die uitspraak gebaseerd.’’

Geen idee

De advocaat van Scholte zegt geen idee te hebben wie hij komende donderdag tegenover zich aantreft. ,,Maar wij gaan er wel heen en hopen dat er iemand van het college bij is. Met een ambtenaar praten die niet bevoegd is om beslissingen te nemen vinden wij namelijk zinloos.’’

Advocatenkantoor Friedberg & Mahn heeft de oudste rechten om de kunstcollectie te verkopen. Met de gemeente moeten onder meer afspraken worden gemaakt over de termijn waarop dat gaat gebeuren en over de plek waar de kunstcollectie wordt opgeslagen.

De gemeente wil niet reageren.

Noordhollands Dagblad