Inspectie Gezondheidszorg houdt Horizon/Antonius in de gaten

• donderdag 15 oktober 2020
  •  BAKKUM

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) houdt de gang van zaken bij de gesloten jeugdzorg Horizon/Antonius in Bakkum in de gaten.

15-10-2020

Dat laat een woordvoerder van de inspectie weten: „We zijn op de hoogte van wat er speelt rond Horizon/Antonius en de situatie heeft actief onze aandacht.”

Geen reden

Eerder deze week meldde de ambtelijke werkgroep die namens achttien gemeenten in Noord-Holland Noord de gesloten jeugdzorg regelt, dat ’de inspectie geen reden ziet om een vervroegde inspectie uit te voeren’. De IGJ-woordvoerster kan dat bevestigen noch ontkennen: „Over lopende toezichttrajecten en of activiteiten kunnen wij geen uitspraken doen.”

Rond de instelling Horizon/Antonius is veel te doen. Er zitten kinderen die op last van de kinderrechter hulp krijgen achter gesloten deuren. Er komen steeds meer berichten naar buiten over kinderen die ontsnappen of onbegeleid op verlof gaan. In juni leidde dat tot een steekpartij op het NS-station van Castricum. De kinderrechter sprak in haar rechterlijke uitspraken haar zorgen over de veiligheid in Antonius uit.

Contract

Diverse raadsleden in verschillende gemeenten pleiten voor het opzeggen van het contract met Horizon. Intussen hebben vijftien van de achttien colleges echter aangegeven met Horizon door te willen. Het contract verloopt per februari 2021.

„De inhoud van calamiteitenonderzoeken en signalen die wij ontvangen - de rechterlijke uitspraken zijn daar een voorbeeld van - nemen we mee in ons toezicht op deze zorgaanbieder”, aldus de woordvoerster van de inspectie.

Noordhollands Dagblad