Gemeente wil inwoners met gratis cursus enthousiast maken om politiek actief te worden

• zaterdag 10 oktober 2020
  •  DEN HELDER

De gemeente wil haar inwoners enthousiast maken om politiek actief te worden en biedt daarom de gratis cursus Politiek Actief aan.

9-10-2020

De cursus biedt inwoners de gelegenheid om een kijkje te nemen achter de schermen van de lokale politiek. Hiermee hoopt de gemeente inwoners enthousiast te maken om politiek actief te worden, bijvoorbeeld als lid van een politieke partij, als commissielid of als raadslid.

De cursus is bedoeld voor iedereen die erover nadenkt politiek actief te worden, maar nog niet precies weet wat de mogelijkheden zijn. Ook voor inwoners die willen weten hoe zij meer invloed kunnen uitoefenen op de lokale besluitvorming is de cursus geschikt.

Debatteren

Er zijn vijf bijeenkomsten gepland in november en december, steeds om 19 uur. Naast theoretische kennis, verbeteren deelnemers ook hun vaardigheden, zoals debatteren. Theorie wordt afgewisseld met praktische opdrachten. Gastdocenten geven presentaties en deelnemers ontmoeten ook lokale politici en bestuurders om ervaringen uit de praktijk te horen. Daarnaast bezoeken de deelnemers een raadsvergadering.

Aanmelden kan voor voor 2 november via gemeenteraad.denhelder.nl of via 0223 - 678105. De cursus kan in totaal drie keer worden aangeboden, waarbij rekening wordt gehouden met de coronarichtlijnen. Er kunnen steeds maximaal tien personen deelnemen. Bij overschrijving van het maximum aantal wordt de cursus in het voorjaar nogmaals aangeboden. Bij teveel inschrijvingen vindt een selectie en een verdeling plaats op basis van motivatie.

Noordhollands Dagblad

Hypocrisie en corrupt zijn is een vereiste.