Stikstof drijft overheid en sector verder uit elkaar

• zaterdag 10 oktober 2020
  • Categorie: , ,
  •  De landbouwsector en de overheid zijn al sinds vorig jaar met elkaar in overleg om een uitweg te vinden uit de stikstofimpasse. Toch raken beide partijen op sommige thema's steeds verder uit elkaar. Dat schrijven diverse landbouworganisaties, waaronder LTO Nederland, in een brandbrief aan landbouwminister Carola Schouten.

In de brief uiten de landbouworganisaties hierover hun zorgen. De toekomst van familiebedrijven staat volgens hen op het spel. Om stikstof te reduceren, is het volgens de partijen nodig dat aan een aantal randvoorwaarden wordt voldaan om te kunnen investeren.

Kosteneffectief

Stikstofmaatregelen moeten kosteneffectief zijn. Daarnaast moeten maatregelen proportioneel en technisch uitvoerbaar zijn en rekening houden met voorlopers. Tot slot vinden de partijen als randvoorwaarde dat de maatregelen het verdienvermogen van toekomstgerichte familiebedrijven niet mogen aantasten.

In de brief worden diverse heikele punten benoemd, waarvoor nog geen oplossing in zicht is. De brief gaat onder meer in op legalisering van PAS-melders, de noodzaak voor een goed systeem om stikstofreductie te labelen, monitoren en waarborgen en het extern salderen.

Wetsvoorstel

Waarschijnlijk komt er volgende week een Kamerbrief van minister Schouten met daarin een wetsvoorstel om de stikstofcrisis aan te pakken. De sectorpartijen hopen nog voor die tijd met haar over deze onderwerpen aan tafel te kunnen.

• Klik voor complete brandbrief op onderstaande pdf