Windmolens langs de Hondsbossche Zeewering blijven voor Bergen toch nog een optie, ..

• vrijdag 25 september 2020
  • Categorie: , , ,
  • BERGEN ......al is dat wel op voorwaarde dat de locatie later alsnog afgekeurd kan worden.

Wat de gemeenteraad van Bergen betreft, worden de Hondsbossche Zeewering en het gebied rondom de kernen toch niet geschrapt als zoekgebied voor windmolens en zonneparken.

Om de klimaatdoelen te halen wil het college vijf windmolens langs het Noordhollands Kanaal en de Hondsbossche Zeewering bij Zijpersluis (langs de N9). Daarnaast wordt er rondom de kernen naar plek voor zonne-energie gezocht. De plannen zijn onderdeel van de Regionale Energie Strategie (RES).

Even leek het er gisteravond op dat de meerderheid van de raad het voorstel van het college wilde verwerpen. Een van de argumenten was het beschermen van Natura 2000-gebied.

Maar op het laatste moment veranderden de raadsleden toch van mening, nadat ze ervan verzekerd waren dat het nu om de concept-RES ging. Dat betekent dat de raad op een later moment nog kan beslissen dat de plek toch niet geschikt is, bijvoorbeeld omdat er verzet is tegen de plaatsing of wanneer het ten koste gaat van de biodiversiteit of het landschap.

Brieven

Dat niet iedereen windmolens langs de N9 ziet zitten, is al gebleken. De gemeente heeft brieven ontvangen van natuurorganisaties en vanuit Krabbendam. Als de windmolens daadwerkelijk geplaatst worden, gaat dit ten koste van het uitzicht van inwoners van dit dorp in de gemeente Schagen.

Ter discussie stond ook het aandeel duurzame energie dat de gemeente Bergen moet leveren volgens de RES, namelijk 120 GWh. Volgens Meis de Jongh van de VVD is dat aandeel te hoog. „Wij zijn verantwoordelijk voor 44 procent van het aandeel in de BUCH, voor 20 procent van de hele regio Alkmaar. Dat vinden wij teveel van het goede. Waarom moeten wij voor andere gemeentes opdraaien?”

Alternatieve bronnen

Daarnaast wil de raad ook dat er wordt gekeken naar andere bewezen technieken op het gebied van duurzame energie opwekken. Daarin schoot het plan van het college tekort, volgens de raad. Tenslotte wil de raad inwoners bij het proces betrekken door financiële participatie. „Dan gaat het van die windmolen, naar onze windmolen.”

Lees ook:

Windmolens bij Zijpersluis, het is nog niet zeker. ,,Bergen is ook hoeder van een bijzonder stuk aarde’’, vindt GroenLinks

Windmolens langs Hondsbossche Zeewering en Noordhollands Kanaal, zonneweides rond de dorpen, zo stelt de gemeente Bergen voor

Noordhollands Dagblad