Natuurorganisatie Landschap Noord-Holland wil een miljoen vierkante meter natuur kopen

• maandag 31 augustus 2020
  • De natuur staat onder druk. Natuurorganisatie Landschap Noord-Holland probeert hier op een concrete manier wat tegen te doen: het opkopen van stukjes natuur. De bedoeling is dat er in totaal een miljoen vierkante meter wordt opgekocht. Wie wil, kan meebetalen.

Merlin Mulder, 31-8-2020
    Het gaat onder meer om het gebied achter de duinen tussen Callantsoog en Den Helder. In de Anna Paulowna-polder, rondom Hoogwoud, wil de organisatie meer natuur beheren. Ook zijn er wensen om de Zuurvenspolder bij Bergen en grond tussen Hoofddorp en Cruquius aan te kopen. In de polders bij Heiloo en Uitgeest staat onder meer de Schoonwatervallei, een ecologische verbinding tussen de duinen en het Limmerdie, op de verlanglijst. Ook bij de Eilandspolder wil Landschap Noord-Holland meer grond opkopen en in de buurt van Heemstede.
    De bedoeling is dat die gebieden opgekocht worden en zo worden ’veiliggesteld voor de eeuwigheid’. Waar al die stukken grond precies liggen, wil Landschap Noord-Holland niet zeggen in verband met andere kapers op de kust. Woordvoerder Inge Plaatsman: ,,Het kopen van land is een proces van lange adem. Onze gebiedsmanagers zijn daar vaak lang mee bezig. Veel gesprekken met belanghebbenden, een netwerk opbouwen, veel koffie drinken met allerlei personen en toeslaan wanneer dat kan.’’

Doelgroep

De natuurorganisatie koopt ieder jaar een stuk grond. Maar dit jaar is de campagne openbaar en kan er vanaf 7,50 euro een vierkante meter gesponsord worden. Plaatsman: ,,Normaal gesproken werven we voor onze plannen vooral bij onze leden en partijen die ons steunen. Maar dit jaar wilden we het anders doen en mogelijk een nieuwe doelgroep bereiken.’’
    Landschap Noord-Holland heeft de financiering voor een groot deel van de plannen rond, maar komt nog geld voor ruim 15.000 vierkante meter tekort. Dat gaat om ongeveer 112.500 euro. ,,We hebben er veel vertrouwen in dat we dit bedrag rond krijgen, want we krijgen al veel positieve reacties binnen.’’