Hollands Kroon niet op zwart zaad maar opstellen van nieuwe begroting wordt door tegenvallers ’een lastige opgave’, aldus de wethouder

• dinsdag 18 augustus 2020
  • Categorie: , ,
  • Door een toename van zorgkosten, de uitgaven voor corona en financiële tegenvallers, ’wordt het opstellen van een nieuwe begroting een lastige opgave.’

Met dit financiële schot voor de boeg komt wethouder Theo Groot. Opgeteld bij extra uitgaven voor onder meer salarissen (vier ton) moet de gemeenteraad rekening houden met het maken van meer stringente keuzes. De tijd dat de bomen tot in de hemel groeiden is voorbij, aldus de wethouder. Sinds het coronavirus de samenleving in zijn greep houdt, heeft Hollands Kroon 750.000 euro uitgegeven. Een deel hiervan komt zeker terug via het Rijk, maar onbekend is hoeveel. ,,We moeten rekening houden met wat grijze gebieden, het is een beetje lastig om te zeggen hoeveel er komt.’’

Effecten

De wethouder: ,,Er is nog veel onzekerheid over de duur en omvang van de huidige coronamaatregelen. De korte en langere termijn effecten voor onze Hollands Kroonse instellingen, ondernemers en inwoners zijn dan ook nog ongewis. Langzaam verschuift de aard van de crisis vanuit de volksgezondheid naar een crisis van meer sociaal-maatschappelijke aard, zoals bestaanszekerheid, werk en economie.’’
    Daarnaast waarschuwt Groot voor de gevolgen van een tegenvallende uitkering uit het gemeentefonds. De overheid gaat korten op dit fonds en dat ’heeft naar verwacht met name nadelige consequenties voor de kleinere gemeenten’, aldus Groot. Al met al is er ’veel onduidelijkheid over de financiële positie van de gemeente.’ ,,Het is niet zo dat we in ene van een hoerastemming op zwart zaad komen te zitten, maar duidelijk is dat niet alles meer kan. We moeten rekening houden met het maken van andere keuzen.’’
    Noordhollands Dagblad