'We ontkennen hardnekkig de schadelijke gevolgen van ons handelen.' In gesprek met Kees de Kort

• dinsdag 18 augustus 2020
  • Categorie:
  • Alle ballen gaan nu op de acute gezondheidscrisis.

19-8-2020

Zie hier

Ad Verbrugge in gesprek met macro-econoom Kees de Kort over de coronacrisis. “Er is nu een ontzaggelijke bereidheid om de zaak niet te zien zoals ‘ie is.” De cijfers van mei en juni komen inmiddels binnen. Het gaat niet meer zo slecht met de economie als in maart en april. De Kort: “Maar om nou te zeggen dat er echt veel verbetering in zit.. Ik vind het nogal tegenvallen.” De verwachting is dat het tweede helft van het jaar het al beter zal gaan, en volgend jaar de economie weer zal groeien. De Kort is sceptisch: “Ik denk dat het niet gaat gebeuren. Want alles staat of valt met of het sein veilig wordt gegeven.” De Kort blijft pessimistisch zolang de samenleving georganiseerd is zoals nu. “De grondhouding van het publiek is aan het veranderen. De bereidheid om wat te gaan doen is een stuk minder geworden.” Consumenten kopen minder, bedrijven investeren. Alle ballen gaan nu op de acute gezondheidscrisis. Dat staat volgens De Kort nu voorop, maar: “[aan] alle structurele problemen doen we helemaal niets.” De Kort schetst de lastige situatie waarin we zijn terechtgekomen. Veel bedrijven hebben steun nodig, maar zodra dat wordt stopgezet neemt de werkloosheid toe. Aan de andere kant moet het geld natuurlijk ergens vandaan komen. “Je krijgt tegengestelde processen: we willen mensen helpen, maar het is eigenlijk kansloos. Het is uitstel van executie.” Volgens De Kort gaat dat verder terug. Hij wijst naar de rente die vanaf 2008 laag is gehouden. Het “gratis geld’ heeft bedrijven gered, maar daardoor zijn de schulden alleen maar toegenomen en zijn veel bedrijven nóg kwetsbaarder. “De vraag is: wanneer gaan we tegen bedrijven zeggen dat ze niet levensvatbaar zijn en dat dit er ook niet meer aan zit te komen?” Dat moment moet er, zo stelt De Kort vroeg of laat komen. Volgens De Kort probeert men dat nu moedwillig te negeren. “Er is nu een ontzaggelijke bereidheid om de zaak niet te zien zoals ‘ie is. Dan hoef je niks te doen.” Kapitalisme, zo betoogt De Kort, is leren van je mislukkingen. Op dit moment wordt elke tegenslag afgekocht en schuiven we de problemen voor ons uit. “We leven boven onze stand als westerse wereld”. Moet er dan een systeemcrisis komen om dit duidelijk te maken? De Kort: “Dan krijgen we een hele vervelende discussie over wie wat gaat betalen.” Dat wordt een politieke discussie over hoe we de pijn gaan verdelen. Het lijkt nu dat vooral de jongeren daar de dupe van zijn. Toch komen zij – op Black Lives Matter na - niet of nauwelijks in opstand. “Er is geen organisatie, niemand die zich er druk over maakt.” De verwachting is dat het economisch allemaal in de tweede helft van het jaar wel wat beter zal gaan. De Kort: “Ik denk niet dat het gaat gebeuren.” -- 0:29 Hoe staat het er voor met onze economie, ben je al wat vrolijker gestemd? 4:42 Hoe verhouden de structurele vraagstukken zoals de schulden en de vergrijzing zich tot de coronacrisis? 8:09 In de Verenigde Staten hebben ze 30 miljoen werklozen. Hoe zit dat bij ons? 11:53 Als jij naar Europa kijkt, over welk land maak jij je het meeste zorgen? 20:37 Hoe gaat de bedrijfstakken zich in Europa in jouw optiek ontwikkelen? 27:45 Over de mondiale economische dynamiek: “We zijn afhankelijk van elkaar” 30:27 Over de situatie in Amerika 40:48 “We leven boven onze stand als westerse wereld” 43:29 Wat bedoel je daarmee, niet beleggen is ook beleggen? 45:05 Vind jij dat er een systeemcrisis moet komen, omdat we anders blijven doormodderen? 54:10 Verwacht jij nog volksbewegingen? Waar zou je die zoeken? Jongeren? De Nieuwe Wereld TV is een platform dat mensen uit verschillende disciplines bij elkaar brengt om na te denken over grote veranderingen die op komst zijn door een combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en globalisering. Het is een initiatief van journalist Paul van Liempt, filosoof Ad Verbrugge en David van Overbeek De Nieuwe Wereld TV wordt gemaakt in samenwerking met de VU, Centrum Ethos en Filosofische School Nederland. Volg ons! Website: https://www.denieuwewereld.tv Twitter: https://twitter.com/De_NieuweWereld

De Nieuwe Wereld