Maurice de Hond: ‘Buiten anderhalve meter afstand is krankzinnigheid. Niet te geloven’

• donderdag 30 juli 2020
  • Opiniepeiler Maurice de Hond is nu al een paar maanden bijzonder actief wat het coronavirus betreft.

30-7-2020 Michael van der Galien

Zijn belangrijkste standpunt is al die tijd geweest dat aerosolen — virusdeeltjes in de lucht — een veel grotere rol spelen dan de ‘zwaardere’ deeltjes waar het RIVM zich op focust. Daarom stelt hij ook steeds dat ventilatie ontzettend belangrijk is. Ramen open, de boel goed ventileren. Dat gaat een hoop besmettingen schelen.

In gesprek met EenVandaag legt De Hond uit waar het volgens hem al die tijd is fout gegaan bij het RIVM. Zijn belangrijkste kritiekpunt betreft de anderhalve meter-samenleving. “Buiten is het zo’n bullshit,” zegt hij. “Het RIVM is gekomen met uitslagen van het contactonderzoek. Niemand is buiten besmet geraakt. Wij gaan onszelf in een keurslijf dwingen buiten met anderhalve meter. Het is echt van een krankzinnigheid, niet te geloven.”
    Ook is De Hond woest op het kabinet vanwege het wanbeleid in verzorgingstehuizen en verpleeghuizen. Daar zijn veel meer mensen overleden dan nodig was. “In zorginstellingen zijn 5.500 mensen overleden, waarvan een deel niet aan COVID-19, maar gewoon aan eenzaamheid,” aldus De Hond. En dat terwijl de oplossing — tenminste om de impact van het nieuwe Chinese coronavirus te beperken in dat soort tehuizen — voor de hand ligt. “Rond 20 maart kwam ik tot de conclusie, op basis van onderzoeken, dat de grote slag in de zorginstellingen zou zijn. Dat kan je voorkomen door goede ventilatie en ramen open te zetten.”
    Serieus, is het zo simpel? Ja. Deels wel. Je kunt er niet alle besmettingen mee voorkomen, natuurlijk, maar het was wel een aanzienlijk minder groot slagveld geweest als er iets gedaan was met deze informatie (en waarschuwingen van De Hond).

Voor veel mensen is het ongetwijfeld slecht nieuws dat er in gemeenten “geëxperimenteerd” kan gaan worden met mondkapjesverplichtingen. Nou, goed nieuws: lezers van DDS hoeven zich nergens druk om te maken. Door onze samenwerking met Stil.nl kunnen wij namelijk mondkapjes aanbieden vanaf 0,22 euro per stuk. Ja dat lees je goed, voor minder dan 1 euro heb je al vier mondkapjes! Kopen dus!
    DDS

Dekker zei

1 1/2 meter is ook krankzinnig maar als je nu als burger zijnde eens gewoon nadenkt over de 1 1/2 meter BUITEN.
    Normaal gesproken waait het dus als 2 mensen buiten met elkaar in gesprek zijn dan zou degene die met de wind mee staat volkomen veilig want het virus zal nooit tegen wind in zwemmen of denken de burgemeesters er anders over?
    Als het virus buiten wel besmettelijk zou zijn dan is degene die tegen wind in staat te praten de klos, maar natuurlijk hoor je niet dat mensen buiten besmet raken. Precies zo gaat het met een griepvirus, het moet maar eens over zijn met het knechten van de onschuldige burgers.

@Dekker, als je realistisch naar alles kijkt omtrent covid 19 kan je alleen maar vast stellen dat het om een hoax gaat die heel andere doeleinden dient.