Wethouders Theo en Theo van Hollands Kroon over de ’verrommeling van de Wieringermeer’: We verloren van het sterkste jongetje van de klas

• zaterdag 20 juni 2020
  • Categorie: , , , ,
  • HOLLANDS KROON - Als gemeente wilden we de ’dubbeldraaitijd’ zo kort mogelijk houden..............

20-6-2020

1/6
    Een beetje gepikeerd zijn ze, de wethouders Theo en Theo van Hollands Kroon. In recente publicaties in de media lijkt het of Theo Groot (CDA) en Theo Meskers (VVD) beloftes hebben verbroken en daardoor de Wieringermeerpolder is ’verrommeld’ met hoge windturbines en datacenters. „Maar zo is het niet gegaan.”
    Het is misschien een kwestie van smaak maar de meeste mensen vinden de nieuwe, 177 meter hoge windturbines in de Wieringermeer verre van fraai. Zeker niet nu al die andere oude solitaire turbines daar tussendoor ook nog het uitzicht om zeep helpen. En die grote ’blokkendoos’ van Microsoft langs de snelweg A7 en even verderop het pand van Google doen het beeld van de polder ook geen goed. Maar de conclusie dat de gemeente daarom de belangen van de inwoners heeft verkwanseld, klopt niet zeggen de wethouders.

Dubbeldraaitijd

Zelf zijn ze vooral niet blij met de ’dubbeldraaitijd’ van de solitaire molens. Die 35 turbines uit de jaren negentig zijn de reden dat er nu 99 hoge windturbines komen te staan in Wieringermeer. Want twintig jaar geleden, toen windenergie door de subsidie van het Rijk interessant begon te worden voor energiemaatschappijen en de ontwikkeling van de turbines echt op gang kwam, kreeg de toenmalige gemeente Wieringermeer steeds meer vergunningaanvragen binnen om (solitaire) turbines te bouwen. Om te voorkomen dat er een woud aan windmolens kriskras in de polder kwam te staan, werd er door de gemeenteraad besloten dat er eerst een windplan moest worden opgesteld. Want niet alleen wilde energiebedrijf Nuon (nu Vattenfall) meerdere lijnopstellingen aanleggen in de windrijke Wieringermeer, ook 26 agrariërs hadden al een verzoek bij de gemeente ingeleverd. En dat werd te veel.
    In de visie van de gemeenteraad van Wieringermeer moesten de solitaire molens weg. Daarom kregen de 35 eigenaren geen toestemming meer om hun turbines later te vervangen voor hogere en zwaardere molens. Wel mochten ze samen met Nuon en ECN deelnemen in een lijnopstelling. Voor drie kleine turbines mocht er een grote terugkomen in het Windplan Wieringermeer.

Rijk

Maar het liep anders. De kredietcrisis sloeg hard toe. Om investeringen aan te jagen en de economie te stimuleren begon het Rijk zich met het Windplan te bemoeien. Premier Jan-Peter Balkenende kwam in 2009 hoogst persoonlijk een kijkje nemen bij een turbine in de Wieringermeer en de Crisis- en herstelwet werd ingezet om het plan ter waarde van circa 500 miljoen euro te versnellen. De drie-voor-een omruilverhouding werd al snel niet haalbaar geacht. Sterker nog, in plaats van de eerder geplande 76 molens werd dat aantal naar boven (honderd) bijgesteld omdat de turbines kleiner en lichter werden, maar het daardoor wel meer moesten zijn om hetzelfde aantal megawatts op te brengen.

Groot, destijds fractievoorzitter van het CDA in de Wieringermeer, zag dat de gemeente werd gepasseerd toen de turbine-eigenaren toestemming kregen om hun solitaire molens langer te laten staan. „Als gemeente wilden we de ’dubbeldraaitijd’ zo kort mogelijk houden. Maar het Windplan werd een rijksinpassingsplan, zeg maar een bestemmingplan van het Rijk. En daarin werd bedongen door de turbine-eigenaren dat hun oude molens mogen blijven staan tot vijf jaar na het gereedkomen van het Windplan. Dus als de laatste nieuwe turbine in september gereed is, nog vijf jaar. Daar waren wij als gemeente fel op tegen, maar het Rijk trok zich daar weinig van aan. Wij zaten als gemeente met turbine-eigenaren, Nuon, provincie en het Rijk om tafel, maar we verloren uiteindelijk van het sterkste jongetje in de klas. Het ministerie bepaalde dat.

Messi

Dan het verhaal over de datacenters. Dat ligt vooral op het bordje van Meskers. In 2013 koos Microsoft voor de vestiging van een datacenter op agrarische bedrijventerrein Agriport A7. ’Alsof stervoetballer Lionel Messi tekent bij AZ’, zo omschreef NHD-collega Roel van Leeuwen de bijzondere komst van de softwaregigant naar de Noordkop destijds. Volgens Meskers is de komst van Microsoft naar Agriport nog altijd prima te verdedigen, ondanks dat er kritiek is op het voorspelde aantal banen dat het datacenter al dan niet zou opleveren.

„We hebben het onlangs nog een keer laten narekenen. Afhankelijk van de verdere ontwikkelingen rond datacenters op Agriport levert het twee- tot drieduizend banen op. Niet bij de bouw, maar als alles gereed is. Structurele arbeidsplaatsen, die niet alleen bij de datacenters zelf maar ook als spin-off daarvan ontstaan. Beveiligingsmensen, catering, elektriciens, ict’ers, enzovoorts. In 2023 werken er al duizend mensen bij of dankzij de datacenters blijkt uit dat onderzoek. En dan draait Google nog niet volledig.”
    Maar moeten het van die grote, lelijke industriële gebouwen zijn? Groot: „Dat was wat de landschapsarchitecten ons heeft aangeraden destijds. Een datacenter langs de A7 trekt altijd het zicht. Dus kun je het maar beter in volle glorie laten zien. Nu hadden we het anders gedaan. We hebben aan Microsoft ook gevraagd of er nog wat te doen valt en ze gaan er een grote coniferenhaag voor plaatsen. Maar de andere datacenters, mochten die er komen, worden meer in het groen weggewerkt.”

Ook zo’n punt van kritiek, dat de Wieringermeer maar ’vol geplempt wordt’, verwijst Groot naar het rijk der fabelen. „Alles wat er nu is gebouwd bij Agriport beslaat ongeveer 700 hectare. Laat dat met alle plannen nog eens verdubbelen dan is dat op de 20.000 hectare grote Wieringermeer bepaald geen ’vol plempen’. We hebben het over vijf procent van de polder. Het beeld dat geschapen wordt klopt niet.”

Wel geeft Meskers toe dat de restwarmte van de datacenters niet direct gebruikt kan worden om de groentekassen op Agriport mee te verwarmen. En dat was wel het idee achter de komst van de datacenters op die plek, dat het bij zou dragen aan de circulaire economie, waarbij het afval van de een, gebruikt kan worden door de ander. „Het klopt dat dat niet lukt. De warmte van de datacenters is onvoldoende om de kassen te verwarmen. Voor de actualisatie van de omgevingsvisie gaan we kijken of het reëel is om van nieuwe datacenters te eisen dat de restwarmte duurzaam gebruikt moet worden. Want als dat meer energie kost dan dat het oplevert, schiet het z’n doel voorbij.”

Dat Microsoft een contract heeft afgesloten met Vattenfall om zoveel groene energie af te nemen waar tachtig van de 99 windturbines in de Wieringermeer een jaar voor moeten draaien, betekent volgens Meskers niet dat het Windpark alleen maar draait voor Microsoft. „De opbrengst van het Windpark is een eigen leven gaan leiden. Nuon heeft ooit gezegd dat het voor 350.000 huishoudens groene stroom gaat opleveren. Dat klopt. Maar die stroom gaat wel gewoon naar het net. Dat Microsoft zoveel groene stroom inkoopt betekent niet dat er een direct lijntje van de turbines naar het datacenter loopt. Als de Amerikanen voor Groningen hadden gekozen om hun datacenter neer te zetten dan hadden ze exact dezelfde deal met Vattenfall kunnen maken.”
    Mike Deutekom

Noordhollands Dagblad

De 2 Theo's weten altijd de schuld bij anderen te leggen. het is nooit hu schuld. Ik dacht dat Meskers voor een constructief gesprek naar Amerika is geweest en als dan later blijkt dat hij is beet gnomen(voor wie dat gelooft) dan is de ander de schuld. Dat was in 2003 al toen hij door de rechtbank werd gesommeerd zijn schulden te betalen en een paar jaar geleden vluchtte hij als wethouden wegens financiële perikelen en kwam het misbaksel via een omweg weer op zijn post als wethouder. Het is niet alleen de schuld van Meskers en Groot, het is evenzeer de schuld van het domme klootjesvolk die keer op keer op de 2 volstrekt onbetrouwbare partijen blijven stemmen en zo gaat dat volgend jaar ook weer.

Het afschuif systeem van theo en theo. Zo werkt het toch bij Hollands Kroon. Altijd de schuld van de andere

Wat was er met Meskers aan de hand in 2003?

Anoniem3, er zijn wel rechtbankverslagen van die tijd en Stichting Jas heeft ook een uitgebreide documentatie.

het is echt te gek voor woorden hoe onze mooie polder verkwanseld word met gas verspillende kassen van enkel glas die alleen goedkope werkgelegenheid zijn voor oost Europeanen en energie verspillende data centers die er niet uit zien ze doen gewoon zeer van lelijkheid aan je ogen als je er langs rijd , en die amper werkgelegenheid opleveren , maar als de wethouders maar blij zijn wat ze gepresteerd hebben , Theo Meskers woont zelf lekker in breezand ver weg van die foeilelijke agriport en heeft er zelf heel weinig last van