Gemeente Hollands Kroon knapt klus op voor provincie en geeft twintig jaar garantie op het werk

• dinsdag 23 juni 2020
  • Tijdens de vervanging van de Kerkwegbrug in Anna Paulowna heeft de gemeente Hollands Kroon gelijk wat werk van de provincie meegenomen. Zo werd er een damwand aangebracht, waarvan de provincie zich nu afvraagt of dat wel goed is gebeurd.

Hollands Kroon heeft op verzoek en op kosten van de provincie tijdens het werk aan de vervanging van de Kerkwegbrug de zogenaamde ’overkluizing’ bij de brug verwijderd. Dit bouwwerk is vervangen voor een stalen damwand in de kanaaloever. Daarnaast is op de plek van de overkluizing een lichtgewicht fundering van ’piepschuim’, grond en asfalt aangebracht. De provincie heeft hiervoor bijna 330.000 euro betaald.

Korter

,,Maar we zijn iets afgeweken van de tekening toen we tijdens het werk op een KPN-kabel stuitten’’, zegt wethouder Theo Groot. ,,Die kabel was bij ons niet bekend. Maar om nu te voorkomen dat we die verbinding zouden doorklieven, is er één kortere stalen damwandplaat gebruikt. Volgens het door ons ingeschakelde adviesbureau kan dat geen kwaad, maar de provincie heeft er twijfels over en vraagt de gemeente de komende twintig jaar garant te staan voor eventuele extra kosten als de grond achter die kortere damwand toch zou wegspoelen.’’
    Hollands Kroon heeft vertrouwen in de uitvoering van de klus en durft die garantstelling wel aan. Groot: ,,Constructief gezien heeft één korte plank geen gevolgen voor de stabiliteit van deze damwand. Wel vreest de provincie dat bij toekomstig baggeren van het kanaal een zogenaamde ‘onderloopsheid’ van deze ene plank kan plaatsvinden. In dat geval kan er wat grond weglopen. De provincie wil om die reden de damwand niet onvoorwaardelijk in beheer en eigendom van ons overnemen.’’

Wegspoelt

De gemeente gaat akkoord met een garantstelling van twintig jaar om de eventuele gevolgen van ’onderloopsheid’ voor hun rekening te nemen. Onder die voorwaarde wil de provincie het beheer en onderhoud van de damwand op zich nemen. Groot verwacht niet dat er grond weg kan lekken. ,,Onze experts zeggen dat de damwand weer jaren mee kan. De wand staat in de vaste kleibodem, er is geen verschil tussen de grondwaterstand voor en achter de damwand, waardoor er geen water wegspoelt.’’
    Het alternatief, de kabel dieper aanleggen door een boring, waardoor de damwand uit platen van dezelfde lengte kan bestaan, kost naar schatting de gemeente 150.000 euro extra.

Noordhollands Dagblad