Stadshuisdiscussie verplaatst zich mogelijk naar de rechtszaal.

• vrijdag 15 mei 2020
  • Categorie: , ,
  • Den Helder - Voorzitter Schaap van de erfgoedstichting wacht op de afwijzing van zijn bezwaar door gemeente Den Helder

Erfgoedstichting SBC stapt naar de bestuursrechter zodra de gemeente een bezwaar tegen het niet willen wijzigen van het bestemmingsplan Willemsoord 2012 heeft verworpen.
    Volgens voorzitter Paul Schaap van SBCE is de stichting benadeeld door de gemeenteraad die in meerderheid heeft gestemd tegen aanpassing van het bestemmingsplan Willemsoord 2012.
    Op Willemsoord moet een nieuw stadhuis komen in de gebouwen 72 en 66. Volgens de oppositiepartijen D66, PVV, GroenLinks en Behoorlijk Bestuur staat het huidige bestemmingsplan dat niet toe. Bijvoorbeeld omdat het maximaal toegestane aantal vierkante meters kantoorruimte al bijna vergeven is en dat maximum door het stadhuis overschreden zal worden. Volgens burgemeester en wethouders en zowat de voltallige coalitie is daar geen sprake van en kan de vestiging van het stadhuis daar prima.

Zienswijze

Door het initiatiefvoorstel van de vier oppositiepartijen van tafel te vegen, wordt erfgoedstichting SBCE de mogelijkheid ontnomen om een zienswijze in te dienen over de herziening, zegt Paul Schaap.
    Zijn stichting is onder meer tegen de vestiging van het stadhuis op de voormalige rijkswerf, omdat daardoor allerlei nautische activiteiten in gedrang zouden komen. Volgens verantwoordelijk wethouder Michiel Wouters is daar niets van waar.

Stemmen

De erfgoedstichting vindt dat fractievoorzitter Carlo Assorgia (Beter voor Den Helder) niet had mogen stemmen over het besluit van 25 februari dat de vestiging van het stadhuis op Willemsoord mogelijk maakte. Ook niet over de vraag of het bestemmingsplan Willemsoord 2012 gewijzigd moet worden. Volgens Schaap doet Assorgia als huurder van ruimte op Willemsoord voor zijn restaurant zaken met de gemeente en is dat volgens de gemeentewet niet toegestaan. De erfgoedstichting vraagt dat de gemeenteraad om Assorgia en Wouters naar huis te sturen.

Integriteitskwestie

Assorgia: „Dit is een integriteitskwestie. Burgemeester Schuiling en burgemeester Nobel hebben er geen opmerkingen over gemaakt. Ik ga er dus van uit dat het juridisch allemaal klopt.”
    De gemeenteraad kan Assorgia niet uit de raad zetten. Schaap: „De burgemeester moet deze integriteitskwestie oppakken. Hij heeft eerder dit jaar gezegd dat hij integriteit hoog in het vaandel draagt. Wij hebben hem gewezen op de rol van Assorgia, maar hij heeft dat terzijde geschoven. Ik verwacht dat ook dit bezwaar wordt afgewezen. Als dat is gebeurd kunnen wij dit hele verhaal voorleggen aan de bestuursrechter.”

Noordhollands Dagblad