RIVM: 98 sterfgevallen erbij en 85 nieuw gemelde ziekenhuisopnames

• vrijdag 1 mei 2020
  • Het aantal meldingen van sterfgevallen als gevolg van het coronavirus is de afgelopen 24 uur gestegen met 98. Dat meldt het RIVM. Het totaal staat nu op 4893 dodelijke slachtoffers in Nederland. Het aantal meldingen van mensen die in het ziekenhuis opgenomen zijn of zijn geweest is toegenomen met 85. Een totaal van 10.854.

Bonne Kerstens

Gisteren werden er 84 nieuwe ziekenhuisopnames gemeld en eveneens 84 mensen die als gevolg van het coronavirus zijn overleden. Eergisteren stond dat aantal op respectievelijk 76 opnames en 145 sterfgevallen.
    Het totaal aantal positief geteste personen staat nu op 39.791, een stijging van 475.
    Gisteren werd bekend dat zeker negen Nederlanders die in de zorg werkten zijn overleden aan het coronavirus. Zes van hen hadden al gezondheidsklachten, van de drie anderen is dat niet bekend.

Daling

De cijfers van de afgelopen dagen passen bij het beeld dat de maatregelen werken, zo blijft het RIVM herhalen. Het aantal nieuwe meldingen per dag van in het ziekenhuis opgenomen patiënten vertoont nog steeds een dalende lijn. Hetzelfde geldt voor het aantal gemelde overleden patiënten.
    Sinds eind maart is er over de hele linie een daling te zien in het dagelijkse aantal nieuwe sterfgevallen. Dit is volgens het RIVM een direct gevolg van de maatregelen die zijn genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Dinsdag 12 mei wordt bekend of de huidige maatregelen worden verlengd, of dat deze (deels) worden afgezwakt.
    Het virus treft vooral ouderen, bij jongere patiënten verloopt de ziekte vaak milder. De helft van de opgenomen patiënten is 69 jaar of ouder, bij de overleden patiënten was de helft 82 jaar of ouder.

DE GELDERLANDER