’Deur voor windmolens en zonneparken staat wijd open. Specifieke locaties? De hele regio is vogelvrij’

• dinsdag 5 mei 2020
  • Categorie: , ,
  • ,,De deur voor windmolens en zonneparken in de Noordkop staat wijd open. Het gevaar dat er veel meer turbines en velden vol panelen komen, is stukken groter dan mensen denken.” Dit waarschuwt Henno Dasselaar uit Oudesluis van Stichting Kritisch Platform Ontwikkeling Schagen.

Dasselaar was al geschrokken van het concept-plan voor het extra opwekken van duurzame energie dat in april verscheen. Daaruit blijkt dat in de Kop van Noord-Holland vooral de gemeente Schagen het nodige staat te wachten. Allerlei potentiële locaties in zogeheten zoekgebieden worden genoemd.

Die schrik is erger geworden toen hij de zogeheten RES (regionale energiestrategie, opgesteld voor gemeenten, provincie en waterschap) nog eens goed las en de betekenis van een zin besefte. ’Ook initiatieven buiten de zoekgebieden kunnen worden ingediend en worden beoordeeld’, staat er. Dasselaar: ,,Dat betekent: kom maar op met je plannen, alles gaan we bekijken. Zo hebben specifieke zoekgebieden geen zin. De hele regio is nu feitelijk zoekgebied, is dus vogelvrij.”

Industrieel aanblik

Kritsch Platform Ontwikkeling Schagen volgt de zoektocht naar ruimte voor windmolens en zonneakkers op de voet. Dasselaar: ,,Als we niet oppassen krijgt een groot deel van het platteland in onze regio een industrieel aanblik. Wij zijn bang dat de gemeente Schagen het meeste voor haar kiezen krijgt. Investeerders staan te trappelen om met windenergie aan de slag te gaan. Zij azen in de regio op grond.”

Kaarten in de concept-RES bevestigen dat in de Noordkop vooral de gemeente Schagen op het oog is. Dasselaar: ,,Hollands Kroon zegt: met Windpark Wieringermeer hebben wij ons aandeel voorlopig geleverd. Den Helder wil geen extra belemmeringen vanwege activiteiten van Defensie en helicopterverkeer.”

Spoorlijn

In heel Noord-Holland Noord (regio’s Noordkop, West-Friesland, Alkmaar) moeten er 75 turbines en twaalfhonderd hectare aan zonneparken bijkomen. Een combinatie van beide lijkt zinvol. De aanleg van elektriciteitsleidingen is dan goedkoper. Dassselaar: ,,Langs de spoorlijn is een brede strook aangewezen voor panelen. Tien tegen één dat hier later ook molens komen.”

Kritisch Platform wijst ook op de behoefte aan verdeelstations. ,,Het elektriciteitsnetwerk moet met zoveel opwekking worden vergroot. Dat vreet ruimte. Er moeten in Noord-Holland Noord 32 verdeelstations worden gebouwd of verzwaard. Dat is een oppervlakte van zo’n tachtig voetbalvelden. En dan moeten er ook extra hoogpspanningsmasten komen.”

De stichting heeft meegewerkt aan een eerder gepresenteerde alternatief: molens en panelen vooral in het IJssel- en Markermeer, en meer panelen op daken.

Noordhollands Dagblad

Gelukkig, zijn we in 1 keer van de vogels, vleermuizen en de insecten af.
    We zien binnenkort alle Groenlinksers en hun sympathisanten met kleine kwastjes de bloemen bestuiven omdat de insecten zijn verdwenen door de windmolens en als die de massale sterfte niet veroorzaken is de oorzaak het landbouwgif. Op de PVV'ers en Fvd'ers na is iedereen gelukkig in dit land dat ze het toch voor elkaar gekregen hebben de natuur te vernietigen. Hun dromen blijken toch bedrog al zal dat te laat bij de onnozelen indalen.

Petra Jansen zei

Waar ik me zorgen over maak is wat dit doet met de bewoners van de gemeente Schagen. Wat betekent het voor de kwaliteit van leven als er vlak bij je huis ineens windturbines verrijzen? Of hoe ga je om met de constante dreiging hiervan? Dit levert veel stress op. Ook investeren in en om je huis wordt een lastige beslissing. Veel mensen zullen dit uit of afstellen. De aanblik van het mooie Schagen zal negatief veranderen en veel minder aantrekkelijk zijn om te wonen en recreëren.

Dekker zei

Petra Jansen, waar ik me zorgen om maak is dat Rutte en consorten het voor de gewone man steeds moeilijker maken. De Immigratie neemt exceptioneel toe, de belastingen stijgen, de gemeentelijke belastingen stijgen, de ziektekosten stijgen, er is geen politie bescherming meer, de rechtspraak is krommer dan krom en ga zo maar door. De energie transitie is alleen bedoeld om het klootjesvolk(wij dus) nog verder te verarmen. Het heeft niets, maar dan ook helemaal met "Groen" te maken, wel met bedrog en onderdrukking.

Totale destructie van landschappelijke waarde waardoor toeristisch bekeken de Noordkop een steeds minder aantrekkelijk gebied wordt. Zwaar onrendabele investeringen betaald met publiek geld, ten bate van winstmaximalisatie multinationals. Grootschalige vernietiging van vogels en insecten. Geen voorzorgsmaatregelen tegen de bekende ziekten die door windmolens worden veroorzaakt. De lastenverzwaringen door klimaatbeleid is niet meer op te brengen voor het overgrote deel van de Nederlandse bevolking. Neem dan ook de extra lasten door de doelbewust veroorzaakte corona hype er nog bij, en feitelijk is de armoede voor de massa een feit... . En toch blijven alle dombo's VVD stemmen, blijkbaar een fascistische inslag.... niets geleerd van het verleden.